-
Upplevelsecentra i Västerbotten skall kvalitetssäkras
Projektet Västerbotten Experience Center har som syfte att ta fram åtgärdsprogram för fem platser i Västerbotten. Åtgärdsprogrammet skall resultera i att platserna kan bli till upplevelsecentra. Här skall man ge kvalitetssäkrade upplevelser för besökarna vilka kan bidra till en hållbar tillväxt i Västerbotten.
Var och en av de utvalda platserna blir därmed ett Västerbotten Experience Center. På platserna skall den internationella gästens krav uppfyllas. Man vill erbjuda kvalitativt boende, mat, upplevelser och tillgänglighet i mötet med den västerbottniska naturen, livsstilen, kulturen och värdskapet.
”- Tack vare vårt fokuserade hållbarhets- och kvalitetsarbete säkrar vi att det som gästen köper möter eller överträffar förväntningarna. På dessa platser, där viljan finns hos turismföretagarna, samordnar vi produktägare och underleverantörer, så att de fungerar självständigt och professionellt i resehandelskedjan”, säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten.
Projektet, som har beviljats 9,7 miljoner, skall drivas av Region Västerbotten turism, lokala aktörer och tematiska experter.
Så valde man ut de fem platserna
”- Vårt uppdrag är att skapa hållbar tillväxt inom Västerbottens besöksnäring. Vi har under de senaste åren, genomfört hållbarhetsgranskningar av länets företag och destinationsbolag. Det har gett oss en bra blick över vilka insatser som vi bör ta i nästa steg. Vi ska inom projektet koncentrera våra resurser till 5 platser i Västerbottens län, på dessa platser ska koncept och metoder för hållbar tillväxt utvecklas tillsammans med turismföretag och intressenter på platsen”, säger Annika Sandström.
Projektet pågår under tre år.
Entreprenörer förvaltar upplevelsecentra men får stöd
Ett upplevelsecenter är ett turismföretag som ligger inom ett lämpligt geografiskt område där internationella gäster aktivt kan uppleva och ta del av kultur- och naturupplevelser. För att vara ett upplevelsecenter skall området ha ett basutbud och specialkompetenser inom olika områden som till exempel fiske, mat, vandring, cykel och ridning.
Entreprenörerna är de som förvaltar området men får stöd av Region Västerbotten Turism som bidrar med kunskap och som ger möjlighet för upplevelsecentren tillsammans med lokala destinationer. Region Västerbotten turisms uppdrag är att verka för en hållbar tillväxt av besöksnäringen i Västerbottens län.
Om Region Västerbotten
Region Västerbotten har det regionala utvecklingsansvaret i Västerbottens län. Med landstinget och länets alla 15 kommuner och i nära samarbete med andra parter inom och utanför regionen skapas utvecklingskraft för att göra regionen till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.
Källa: Region Västerbotten
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Torbjörn Thomsen
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-