-
Vad är Destinationspodden och vad kan jag ha för nytta av den?
Hej Destinationspodden och hej Mårten Westlund! Berätta, vad handlar Destinationspodden om?
Destinationspodden är podden som vill inspirera alla som jobbar med destinationer på något sätt. Det kan vara, allt ifrån dig som driver den lilla kajakuthyrningen, till dig som jobbar på en organisation som utvecklar en hel region. Ambitionen är att du som lyssnare i varje avsnitt någon gång ska känna att, – det där tipset var riktigt bra, det kan jag använda i min verksamhet. Sen hoppas vi också att fler vågar satsa på sin dröm och starta sitt eget besöksnäringsföretag eller utveckla sin destination.
Oftast nördar vi ner oss i en specifik destination och fokuserar på hur destinationen skapar flöden av besökare, kommunicerar och hur man jobbar för att få långsiktig lönsamhet. Sedan blir det alltid lite anekdoter inemellan. I avsnitten har vi oftast med tre olika personer som arbetar med att utveckla destinationen. Det kan gärna vara en företagare, någon från en destinationsorganisation och ibland boende eller olika besökare.
Och vem är du som gör alla poddavsnitt?
Jag som intervjuar heter Mårten Westlund och jobbar med varumärkesfrågor och kommunikation kopplat till olika destinationer. Huvuddelen av min arbetstid lägger jag som kommunikationschef på Basetool som bygger digitala plattformar specifikt utformade för marknadsföring av destinationer och företag inom besöksnäringen. Det är också Basetool som står bakom Destinationspodden.
Vad har ni haft för gäster och destinationer
Jag har varit runt i hela Sverige. Vårt första avsnitt handlade om Åre, sedan har vi gjort avsnitt om Böda Sand, Varberg, Göta Kanal och ett gäng andra destinationer. Det roliga är att även om varje destination är unik och har sina förutsättningar så finns det ett antal delar som är väldigt lika. Tex pratar många om hur destinationen lyfter när man börjar se andra företag som komplement som bidrar till att locka flöden av besökare istället för konkurrenter, även om man erbjuder liknande tjänster och upplevelser.
Finns det någon särskild intervju eller upplevelse som har satt spår?
Ja det finns några olika men historien om hur Mallboden Café och Vandrarhem lyckades lyfta sin lönsamhet genom något så enkelt som att vika sina våfflor är speciell. Den historien kan man höra i avsnittet om Göta Kanal. Sedan var det väldigt roligt att i vårt senaste avsnitt få prata med Erik Nissen Johansen, en av världens ledande destinationsgurus som varit del i att skapa koncepten för hela 800 destinationer, hotell och restauranger runt hela jorden. Slutligen var det roligt att med kort varsel få till intervjuer i Almedalen med en rad beslutsfattare i branschen som exempelvis Landsbygdsministern, Vd:arna för Visit Sweden och Visita.
Vad för avsnitt är planerade för våren?
Vi håller på att boka upp kommande intervjuer nu men vi hoppas på en Vänern-special och så måste vi få till några nya avsnitt i nordligaste Sverige. Jag drömmer om att få göra ett avsnitt om Svanstein Ski och om Visit Skellefteå. Men vi tar såklart gärna emot tips om destinationer som våra lyssnare vill veta mer om .
Destinationspodden finns där poddar finns eller här: https://home.basetool.se/sv/destinationspodden/
Man kan också följa podden på Instagram @destinationspodden
Denna intervju är ett samarbete med vår partner Basetool
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Mårten Westlund
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-