-
Vad man ska tänka på när man kommunicerar i Coronatider
Så kommunicerar vi i en kris
I dessa tider när man inte vet vare sig in eller ut eller hur morgondagen kommer att se ut är det extra utmanade tider för oss kommunikatörer. När oro sprider sig i samhället kommer rädsla och polarisering som ett brev på posten, det syns inte minst i sociala medier och andra sammanhang. Minsta felsteg kan leda till en väldigt aktiv debatt mellan de som är emot och för i en viss fråga. Men hur ska man då tänka som kommunikatör i dessa tider? Ja ärligt talat så har jag inte en aning men jag tänkte dela med mig av några nyckelpunkter kring hur vi som destinationsbolag har tänkt, vad vi gjort hittills i den rådande krisen med anledning av Coronaviruset, samt vad vi valt att inte göra.
- Tätt hemåt. Först och främst har vi valt att lägga ett stort fokus på att kommunicera internt inom destinationen på ett sätt som vi aldrig gjort tidigare. Tät dialog, löpande nyhetsbrev till företagen i området, framtagande av informationsmaterial osv. Planen har varit att om vi alla har en gemensam bild av situationen har vi större sannolikhet av att upplevas som tydliga och ansvarstagande i vår externa kommunikation.
- Kommunicera det du vet och inget mer. Det är lätt i svåra tider att börja spekulera och sia om framtiden. Vad den här krisen redan har lärt oss är att vi inte har en aning om vad som väntar imorgon.
- Inga säljande budskap. Vi var snabbt ute och pausade all annonsering och ändrade tonalitet i de inlägg och artiklar vi publicerade. Det gjorde vi helt enkelt för att risken att uppröra övervägde chansen att uppmuntra.
- Låtsas inte som det regnar. I varje inlägg, artikel och nyhetsbrev har vi varit noga med att inte undvika elefanten i rummet. Det är inte så att folk har kunnat undgå Coronoaviruset i andra kanaler, då gäller det att även vi visar att vi är på bollen och tar situationen på allvar.
- En kanal. Vi är också noga med att inte sprida tips och ”Coronainfo” på för många plattformar (utan att först tänkt igenom). Vi samlade allt på en sida på vår sajt och hänvisar sedan dit från alla andra kanaler. På det sättet kunde vi säkerställa att vi alltid hade uppdaterad info och att det inte finns gammal info publicerad som vi glömt att uppdatera.
- Kommunicera direkt. För att det inte ska spridas osäkerhet och rykten prioriterade vi att agera snabbt och kontinuerligt.
- Vänd det till något positivt. Som de flesta av er troligen uppmärksammade så stängde skidanläggningarna i Sverige innan påsk på inrådan av Folkhälsomyndigheten. Det är givetvis ett stort bakslag för näringen och ett ledsamt besked för alla som sett fram emot en påsk i fjällen. Vi funderade länge på hur vi skulle kunna vända det till något positivt. Det resulterade i att vi startade och schemalade en livestreaming per dag under påskveckan under parollen ”Om inte du kan komma till fjällen, får fjällen komma till dig”. Tittarna fick följa med på hundspannstur, våffelfika, kokkaffe över öppen eld och inte minst live afterski, allt live på distans från karantän eller kontor. Tacksamheten var stor och det visar inte minst statistiken. Våra inläggsinteraktioner slog all time high, räckvidden mer än tredubblades mot veckan innan, vem hade kunnat tro att några livestreamingar skulle nå över 95 000 visningar? 🙂
Krisen är långt från över och vi lär fortsatt få goda chanser att öva på kriskommunikation. Tycker du att jag glömt något eller har ni andra inspel och tips? Maila gärna mig så kanske den här artikeln kan växa till en liten kunskapsbank med smarta tips kring hur man kommunicerar i kris.
Här hittar ni Marcus blogg på Turismnytt där ni också hittar tidigare inlägg
Mailadress till Marcus – [email protected]
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-