-
Vad säljer och marknadsför vi i besöksnäringen – EGENTLIGEN?
Gästen köper inte din produkt eller tjänst för vad den är, de betalar för det som din produkt kan göra för dem. Det här är troligen ingen nyhet men jag tycker det kan vara värt att reflektera kring. För vad är det egentligen som får en oss att investera våra surt förvärvade slantar på en resa eller en upplevelse?
Det är troligen mer än bara en transport från A till B, tak över huvudet eller föda för dagen? Svaret är kanske snarare känslobaserat än rationellt och behovsstyrt?
Det vi köper är resultatet
Låt mig ta ett exempel. Om du köper ett nytt borr till din skruvdragare så är det inte borret i sig du vill ha. Du vill snarare ha ett hål i väggen. Men bara för att borret fyllt sitt syfte och skapat hålet innebär det inte att målet är uppnått. Det är först när tavlan hänger på väggen som du är nöjd och borren till fullo skapat värde för dig. Kanske är det ett familjefoto som ger dig glädje var dag du passerar, eller kanske är det en vacker tavla av en plats du älskar.
Om man försöker applicera samma teori på besöksnäringen är det istället kvalitetstid med nära och kära vi betalar för när vi köper en resa, eller adrenalinet som gör raftingen värd sina kronor och ören. Avsmakningsmenyn kan vara både en upplevelse, allmänbildande och rent och skärt skryt när vi i nästa steg får sprängstoff till våra sociala medier.
Skiss på framtidens paketresa:
- 84 timmar kvalitetstid med familjen
- Andrum för dina egna tankar
- Garanterat minst 10 adrenalinkickar
- Sju riktigt läckra vyer till ditt Instagramkonto
- En ny smakkombination som vi lovar att du aldrig tidigare smakat
Nu endast: 9 800:-/per person.
Detsamma gäller din marknadsföring
Samma resonemang kan med lätthet appliceras på din egna marknadsföring.
Vi lever i en tid när vi översköljs av nya digitala tjänster där den ena är mer innovativ än den andra. Då kan det vara värt att stanna upp och reflektera över vad som skapar ett faktiskt värde för verksamheten. Förlita dig inte på den senaste mest skinande digitala leksaken, fundera istället på vilket problem DU behöver lösa, eller vilket resultat DU vill uppnå. Annars finns risken att du snart sitter där med både chatbot, användargenererat innehåll publicerat av en AI-robot och en hemsida som är fullt kompatibel med röststyrning. När det enda du egentligen behövde var en bra story.
Marcus Ståhl, vd Destination Vemdalen, spanande digitalfanatiker.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Destination Vemdalen, Kristina Kristoffersson
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-