-
Veckans profil
Vad heter du?
Ingela WernholmVad arbetar du med?
Jag är hotellchef på Rygerfjord Hotel & Hostel i Stockholm. Rygerfjord är en hotellbåt.Vilka trender finns inom vandrarhemsvärlden just nu?
Det pågår en hostel-boom just nu där fler målgrupper har upptäckt vandrarhemmen som ett alternativ till storhotellen. Det är framförallt affärsresenärer och många företag väljer att teckna företagsavtal för sina resande medarbetare, både de som söker boende för en natt eller för 50. Fler och fler vandrarhem erbjuder både konferensmöjligheter och har större möjlighet att ha ett mer personligt kundbemötande än större verksamheter.
En annan målgrupp som har ökat det senaste året är släkt-/kompisträffar där man vill samlas och mötas och ha det trevligt. På vårt hotell/vandrarhem har vi många återkommande gäster inom detta segment.
Poshbackers är en ny målgrupp som är en trend just nu. Det är gäster som söker efter lyxigare vandrarhem och som inte är lika priskänsliga som ”vanliga” gäster.
Det är också fler och fler som öppnar nya vandrarhem både i Sverige och ute i världen.
Ser ni någon konkurrens på marknaden?
Det skulle vara Airbnb som alla pratar om just nu. Där kan man tappa privatgäster. Men ingen vet ännu inte hur det kommer att påverka men vi känner det i viss mån.
Hur ser er beläggning ut under året?
Vi har god beläggning under hela året och den har ökat senaste åren. Det är lugnast i december och januari men det försöker vi ändra på genom att ta emot busslaster med europeiska turister som vill uppleva ett jullikt Stockholm.
Hur gör ni för att öka era marginaler?
Vi arbetar hårt med att hela tiden utveckla verksamheten. En del i det arbetet är att vara lyhörda för var våra kunder vill ha och är beredda att betala extra för.
Prisbilden för en natt på vandrarhem har ökat på marknaden vilket gör att vi har kunnat höja våra priser.
Hur ser era utvecklingsplaner ut just nu?
Vi fortsätter att satsa på lokalproducerad mat och dryck och har inlett samarbete med lokala grossister som till exempel Stockholm Brewery (ölbryggeri). Här kan vi locka både våra gäster och närboende att komma till oss för en bit mat och dryck. Vi vill skapa en mötesplats för både gäster och närboende.
Vår matkreatör Andreas Clevensjö, som är utbildad på en erkänd kockskola i Australien, driver detta utvecklingsarbete och är mån om att gästerna skall serveras både innovativa, lokalproducerad och bra mat. Bland annat finns idéer om att anlägga bikupor och en kryddträdgård.
Vi vill bli bättre på att synas på sociala medier. I dag ser vi ingen nytta med att annonsera i ”vanliga” media då vi får våra gäster framförallt via rekommendationer men vi vill utveckla vår Instagram och Facebook närvaro.
I planerna finns också att samla ihop olika verksamheter kring Söder Mälarstrand och genomföra ett event under en dag – en folkfest! Intresset finns men det gäller att finna tiden till att planera…
Paketering är något som man måste kunna erbjuda och vi kommer att utveckla samarbeten för detta. Det finns en stor efterfrågan på paket främst inom områden som mat, hälsa och musikevenemang.
Vad är största utmaningarna med att driva ett vandrarhem?
För vår del är våra ”lokaler” en utmaning eftersom vår verksamhet är på en båt. Samtidigt som vi kan bjuda på en fantastisk utsikt över både vattnet, Gamla stan och Stadshuset så måste vi till exempel stänga ned hotellet var tredje år i några veckor för att båten skall in på varv.
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-