-
Veckans profil
Vad heter du?
Ingela WernholmVad arbetar du med?
Jag är hotellchef på Rygerfjord Hotel & Hostel i Stockholm. Rygerfjord är en hotellbåt.Vilka trender finns inom vandrarhemsvärlden just nu?
Det pågår en hostel-boom just nu där fler målgrupper har upptäckt vandrarhemmen som ett alternativ till storhotellen. Det är framförallt affärsresenärer och många företag väljer att teckna företagsavtal för sina resande medarbetare, både de som söker boende för en natt eller för 50. Fler och fler vandrarhem erbjuder både konferensmöjligheter och har större möjlighet att ha ett mer personligt kundbemötande än större verksamheter.
En annan målgrupp som har ökat det senaste året är släkt-/kompisträffar där man vill samlas och mötas och ha det trevligt. På vårt hotell/vandrarhem har vi många återkommande gäster inom detta segment.
Poshbackers är en ny målgrupp som är en trend just nu. Det är gäster som söker efter lyxigare vandrarhem och som inte är lika priskänsliga som ”vanliga” gäster.
Det är också fler och fler som öppnar nya vandrarhem både i Sverige och ute i världen.
Ser ni någon konkurrens på marknaden?
Det skulle vara Airbnb som alla pratar om just nu. Där kan man tappa privatgäster. Men ingen vet ännu inte hur det kommer att påverka men vi känner det i viss mån.
Hur ser er beläggning ut under året?
Vi har god beläggning under hela året och den har ökat senaste åren. Det är lugnast i december och januari men det försöker vi ändra på genom att ta emot busslaster med europeiska turister som vill uppleva ett jullikt Stockholm.
Hur gör ni för att öka era marginaler?
Vi arbetar hårt med att hela tiden utveckla verksamheten. En del i det arbetet är att vara lyhörda för var våra kunder vill ha och är beredda att betala extra för.
Prisbilden för en natt på vandrarhem har ökat på marknaden vilket gör att vi har kunnat höja våra priser.
Hur ser era utvecklingsplaner ut just nu?
Vi fortsätter att satsa på lokalproducerad mat och dryck och har inlett samarbete med lokala grossister som till exempel Stockholm Brewery (ölbryggeri). Här kan vi locka både våra gäster och närboende att komma till oss för en bit mat och dryck. Vi vill skapa en mötesplats för både gäster och närboende.
Vår matkreatör Andreas Clevensjö, som är utbildad på en erkänd kockskola i Australien, driver detta utvecklingsarbete och är mån om att gästerna skall serveras både innovativa, lokalproducerad och bra mat. Bland annat finns idéer om att anlägga bikupor och en kryddträdgård.
Vi vill bli bättre på att synas på sociala medier. I dag ser vi ingen nytta med att annonsera i ”vanliga” media då vi får våra gäster framförallt via rekommendationer men vi vill utveckla vår Instagram och Facebook närvaro.
I planerna finns också att samla ihop olika verksamheter kring Söder Mälarstrand och genomföra ett event under en dag – en folkfest! Intresset finns men det gäller att finna tiden till att planera…
Paketering är något som man måste kunna erbjuda och vi kommer att utveckla samarbeten för detta. Det finns en stor efterfrågan på paket främst inom områden som mat, hälsa och musikevenemang.
Vad är största utmaningarna med att driva ett vandrarhem?
För vår del är våra ”lokaler” en utmaning eftersom vår verksamhet är på en båt. Samtidigt som vi kan bjuda på en fantastisk utsikt över både vattnet, Gamla stan och Stadshuset så måste vi till exempel stänga ned hotellet var tredje år i några veckor för att båten skall in på varv.
- Text: Maria Lindqvist
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-