-
Träffa VD för Hertz Biluthyrning Sverige!
Anders Tärnell, VD Hertz Biluthyrning Sverige
Hur tar man fram sin målgrupp?
Det gör vi med olika metoder, men vi analyserar förstås våra befintliga kunder, deras beteenden, vanor och liknande och försöker hitta deras ”tvillingar”.Hur vet man var man skall etablera sig?
Vi etablerar oss på olika sätt beroende på situation. Från ett kundperspektiv ska det vara enkelt att hitta, att ta sig till/från, gärna nära andra verksamheter som kunden ändå besöker ofta. Det ska vara tillgängligt både geografiskt men också tidsmässigt. Ur ett internt perspektiv så är det förstås viktigt med grundläggande parametrar som närheten till tvätt och drivmedel men också bra lägen för att attrahera medarbetare.Hur marknadsför man sig?
Stor fråga – det beror ju på hur målgruppen konsumerar media, vilka passioner de har i livet etc. Vi utmärker oss inte på nåt annat sätt än vad andra annonsörer gör tror jag, vi blir mer och mer datadrivna i vår kommunikation men måste tilltala mer emotionellt och relevant.Hur ser biluthyrningsmarknaden ut i Sverige idag?
Egentligen har den inte ändrats på typ 100 år, men de senaste årens teknikutveckling har gjort att det numera finns en rad olika lösningar för kunder som vill förflytta sig, som inte fanns för typ 5 år sedan. Utvecklingen kommer att fortsätta i hög takt, vart det slutar vet ju ingen….Vilka utmaningar har branschen?
Det beror på hur vi definierar vår bransch framöver, vi har alltid sett oss som ett bildelningsföretag. Många aktörer närmar sig detta från olika håll – alltifrån startups till traditionella bilproducenter. Utmaningen är dock att hitta en bra kundupplevelse, en hållbar affärsmodell och medarbetare som trivs.Har du missat tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring – läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jennie Wickström
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-