-
Allt fler tar tåget till fjällen
Allt fler väljer att ta tåget till de svenska fjällen. Orsakerna är flera: För barnfamiljer är det det ett bekvämare sätt och för unga kan det vara att de inte tagit körkort än.I många år har bland annat stockholmarna tagit tåget till både Åre och Riksgränsen men nu ser man att fler börjar hitta till andra orter.Vemdalen lockar med rabatterMånga Malmöbor tar tåget till Vemdalen, 90 mil och kan under resan äta middag och sedan sova i sin egen kupé för att nästa morgon vara i fjällen. I fjol ökade antalet resenärer med 40% jämfört med året innan. Tåglinjen drivs av bolaget Snälltåget.När de är framme i Vemdalen får de speciella erbjudanden som tack för att de tog tåget dit. Det är bland annat 15% rabatt på taxiresor under vistelsen och 20% rabatt på en av topprestaurangerna under hela veckan.
”-Det är vårt sätt att tacka de gäster som väljer att resa till oss med tåg. Det är både klimat-, och i många fall, ekonomismart att välja tåget. Framför allt om man utnyttjar rabatterna så finns det pengar att spara om man väljer tåget”, säger Marcus Ståhl vd för Destination Vemdalen*.
Hållbarhetsrabatten
Destination Vemdalen vill uppmana fler företag inom besöksnäringen att ta fram hållbara erbjudanden och rabatter. Genom det ideella initiativet Hållbarhetsrabatten kan man kommunicera sina schysta erbjudanden. Man hittar mer information om Hållbarhetsrabatten på Facebook.*Destination Vemdalen är en åretrunt-destination. Området är känt som en stark skidort med 35 liftar och 58 nedfarter. Området är snösäkert med tidig öppning, oftast i början av november. Under barmarksperioden besöker turister Vemdalen framförallt för naturupplevelser och aktiviteter såsom vandring, golf, cykling, fiske och ridning. Man har 18.000 bäddar, allt från enklare boenden i form av vandrarhem och camping till lyxigare alternativ på hotell samt stugor och lägenheter.
Källa: Destination Vemdalen AB
Läs också artiklarna:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Desitnaiton Vemdalen
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-

