-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programmet har över 3 miljoner tv tittare kan förstås anses stort i sig men för Lidköpings del är det inte det viktigaste.
”Att få arrangera ett evenemang av den digniteten i Lidköping har som huvudsyfte att skapa långsiktig attraktionskraft i flera dimensioner som att bidra till platsens utveckling och varumärke genom att skapa engagemang, delaktighet och glädje lokalt men också förstås direkta effekter och affärsmöjligheter för Lidköpings näringsliv och föreningsliv”. Säger Anna Ohlin Ek, Vd på Destination Läckö-Kinnekulle.
När vi summerar veckan kan vi konstatera att Melodifestivalturnén bland annat har engagerat över 40 företag som bidragit till innehållet under Melfest-veckan med allt från glammiga erbjudanden, quiz och festivalmenyer på restaurangerna till schlagerdisco och poppig spinning.
Dessutom har 283 personer från 14 föreningar har arbetat 1700 timmar med evenemanget vilket genererat omkring 200 000 kr i intäkter tillbaka till vårt lokala föreningsliv.
Fick ett enormt genomslag och välkomnade
”Melodifestivalturnén fick ett enormt genomslag och välkomnade när den tredje deltävlingen kom till Lidköping! Samtliga tre föreställningar lockade sammanlagt strax över 10 000 besökare vilket gjorde det mest besökta stoppet genom tiderna hos Lidköping. Tillsammans med Lidköping arrangerade vi även Melfest på stan som blev en succé och togs emot väl från både besökare och turnéns partners. Tillsammans med Lidköping stad lyckades vi skapa det som vi vill att Melodifestivalen ska genomsyra – engagemang, glädje, värme och spänning”. Säger Adam Holmstrand Marketing & Partnership Manager på Live Nation Sweden.
Förutom de 10 000 som såg deltävlingen Live i Sparbanken Lidköping Arena besökte över 5000 personer aktiviteterna och Melfest på Nya stadens torg och evenemanget har gett Lidköpingsbor och Skaraborgare möjligheten att uppleva riktig stjärnglans på hemmaplan när några av Sveriges (och Norges) kändiselit bott, tränat, shoppat, ätit och upplevt Lidköping under hela veckan. Dessutom har en stor andel tillresande från hela Sverige och Europa kommit till Lidköping och fått möjlighet att uppleva vår fina stad och destination!
Vill verkligen vara hela Sveriges fest
”Vi vill verkligen vara hela Sveriges fest och att besöka Lidköping var en väldigt positiv upplevelse för oss. Mycket fin arena, gott värdskap och mycket taggad och glad publik. Stort tack för att vi fick komma”. Säger Anders Wistbacka, SVT:s projektledare för Melodifestivalturnén.
För att så många som möjligt ska få nytta av evenemanget har aktiviteter med SVT och Live Nation arrangerats med skola och näringsliv på plats. Bland annat har De la Gardiegymnasiets elever blivit inbjudna på föreläsning och näringslivet på AW-mingel där de fått höra Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson prata om den stora apparat som Melodifestivalen är, och vilket arbete som varje år ligger bakom de 6 veckorna vi sedan ser på TV.
Lidköping som värdstad för tredje gången
Adam Holmstrand från Live Nation har berättat om processen och det samarbete man har byggt upp med Lidköping som värdstad för tredje gången. På plats var även en av Melodifestivalturnéns huvudsponsorer ICA som gav en bild av sitt engagemang och sponsorskap vid evenemang både nationellt av ICA centralt och lokalt med Anders Fredriksson från ICA Hjertberg. Deltog gjorde även kommunstyrelsens ordförande Ulrika Gartman Blom, Destinationsbolagets vd Anna Ohlin Ek och Zlatko Kavalic på Stadt i Lidköping som tillsammans berättade om vikten av evenemang som motor för besöksströmmar året runt.
Kort sagt – Melodifestivalen engagerar! Och Lidköping levererar, tillsammans har hela staden visat upp ett fantastiskt värdskap!
Läs mer om Melodifestivalen på turismnytt här.
- Text: Läckö Kinnekulle AB
- Foto: Destination Läckö Kinnekulle AB
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-