-
Visit Group vinner upphandling för ny systemlösning till Liseberg
”Vår kommersiella förmåga kommer stärkas genom partnerskapet med Visit Group.” Berättar Robert Arvidsson, Kommersiell Chef på Liseberg.
Liseberg befinner sig en spännande transformationsprocess där nöjespark ska bli destination. Nöjesparken har varit den stora attraktionen. Men nu kompletterar Liseberg sin upplevelse med Liseberg Grand Curiosa Hotel (2023) och vattenvärlden Oceana (2024).
Det enda anbudet med ett destinationsperspektiv
Med de stora tillskotten på området så har Liseberg parallellt upphandlat en digital helhetslösning som bland annat omfattar, onlineförsäljning, kassa, channel manager, säsongskortshantering och annat som krävs för att driva en framgångsrik nöjespark. Efter många månader var det Visit Group och plattformen iTicket som stod som vinnare.
”Visit Group och iTicket var det enda anbudet med ett utvecklat destinationsperspektiv. Att kunna paketera och distribuera hela vårt erbjudande i ett och samma system med alla de fördelar och möjligheter som det kommer med plockade poäng. Vi kommer dessutom kunna paketera tillsammans med partners vilket gör iTicket till så mycket mer än ett biljettsystem.” Berättar Peter Grimbeck, IT-chef på Liseberg.
iTicket gör det enkelt för Liseberg att skapa synergier
En av Lisebergs roller är att vara en motor för Göteborgs besöksnäring. Under upphandlingens gång har det varit betydelsefullt att den nya systemlösningen även ska främja denna roll. iTicket gör det enkelt för Liseberg att skapa synergier och för partners att sälja varandras utbud på ett enkelt och gästvänligt sätt.
“Att få Lisebergs förtroende i att leverera helhetssystemet för försäljning, paketering, distribution och operativ effektivitet i destinationssatsningen är ett viktigt kvitto för mig och mina kollegor på Visit Group. Det ligger mycket hårt arbete och engagemang bakom vår ambitionsnivå med iTicket. Det är enormt glädjande att just Liseberg, som länge har varit på vår drömkundslista, ger oss detta erkännande.” Säger Carl-Johan Holmén, Vice VD på Visit Group.
Foto: Liseberg/Quarry Fold StudioEtt innehållsrikt år för Göteborgs största mötesplats
Implementeringen av iTicket har redan tagit fart tillsammans med Liseberg. Det blir ett innehållsrikt år för Göteborgs största mötesplats med ett stundade 100 årsjubileum, öppning av Grand Curiosa Hotel, ny systemlösning, och en vattenvärld som är under uppbyggnad.
Visit Group ser fram emot ett fartfyllt 2023 och en höst när iTicket går live i parken.
”Att växa tillsammans med våra kunder är både inspirerande och lärorikt. Vi är ett taggat team som ser fram emot att hjälpa Liseberg leverera en fantastisk gästupplevelse både digitalt och på plats.” Säger Carl-Johan.
Läs mer om Liseberg på Turismnytt här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg/ Stefan Karlberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-