-
Visit Group vinner upphandling för ny systemlösning till Liseberg
”Vår kommersiella förmåga kommer stärkas genom partnerskapet med Visit Group.” Berättar Robert Arvidsson, Kommersiell Chef på Liseberg.
Liseberg befinner sig en spännande transformationsprocess där nöjespark ska bli destination. Nöjesparken har varit den stora attraktionen. Men nu kompletterar Liseberg sin upplevelse med Liseberg Grand Curiosa Hotel (2023) och vattenvärlden Oceana (2024).
Det enda anbudet med ett destinationsperspektiv
Med de stora tillskotten på området så har Liseberg parallellt upphandlat en digital helhetslösning som bland annat omfattar, onlineförsäljning, kassa, channel manager, säsongskortshantering och annat som krävs för att driva en framgångsrik nöjespark. Efter många månader var det Visit Group och plattformen iTicket som stod som vinnare.
”Visit Group och iTicket var det enda anbudet med ett utvecklat destinationsperspektiv. Att kunna paketera och distribuera hela vårt erbjudande i ett och samma system med alla de fördelar och möjligheter som det kommer med plockade poäng. Vi kommer dessutom kunna paketera tillsammans med partners vilket gör iTicket till så mycket mer än ett biljettsystem.” Berättar Peter Grimbeck, IT-chef på Liseberg.
iTicket gör det enkelt för Liseberg att skapa synergier
En av Lisebergs roller är att vara en motor för Göteborgs besöksnäring. Under upphandlingens gång har det varit betydelsefullt att den nya systemlösningen även ska främja denna roll. iTicket gör det enkelt för Liseberg att skapa synergier och för partners att sälja varandras utbud på ett enkelt och gästvänligt sätt.
“Att få Lisebergs förtroende i att leverera helhetssystemet för försäljning, paketering, distribution och operativ effektivitet i destinationssatsningen är ett viktigt kvitto för mig och mina kollegor på Visit Group. Det ligger mycket hårt arbete och engagemang bakom vår ambitionsnivå med iTicket. Det är enormt glädjande att just Liseberg, som länge har varit på vår drömkundslista, ger oss detta erkännande.” Säger Carl-Johan Holmén, Vice VD på Visit Group.
Foto: Liseberg/Quarry Fold StudioEtt innehållsrikt år för Göteborgs största mötesplats
Implementeringen av iTicket har redan tagit fart tillsammans med Liseberg. Det blir ett innehållsrikt år för Göteborgs största mötesplats med ett stundade 100 årsjubileum, öppning av Grand Curiosa Hotel, ny systemlösning, och en vattenvärld som är under uppbyggnad.
Visit Group ser fram emot ett fartfyllt 2023 och en höst när iTicket går live i parken.
”Att växa tillsammans med våra kunder är både inspirerande och lärorikt. Vi är ett taggat team som ser fram emot att hjälpa Liseberg leverera en fantastisk gästupplevelse både digitalt och på plats.” Säger Carl-Johan.
Läs mer om Liseberg på Turismnytt här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg/ Stefan Karlberg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-