-
Visit Group vinner upphandling för ny systemlösning till Liseberg
”Vår kommersiella förmåga kommer stärkas genom partnerskapet med Visit Group.” Berättar Robert Arvidsson, Kommersiell Chef på Liseberg.
Liseberg befinner sig en spännande transformationsprocess där nöjespark ska bli destination. Nöjesparken har varit den stora attraktionen. Men nu kompletterar Liseberg sin upplevelse med Liseberg Grand Curiosa Hotel (2023) och vattenvärlden Oceana (2024).
Det enda anbudet med ett destinationsperspektiv
Med de stora tillskotten på området så har Liseberg parallellt upphandlat en digital helhetslösning som bland annat omfattar, onlineförsäljning, kassa, channel manager, säsongskortshantering och annat som krävs för att driva en framgångsrik nöjespark. Efter många månader var det Visit Group och plattformen iTicket som stod som vinnare.
”Visit Group och iTicket var det enda anbudet med ett utvecklat destinationsperspektiv. Att kunna paketera och distribuera hela vårt erbjudande i ett och samma system med alla de fördelar och möjligheter som det kommer med plockade poäng. Vi kommer dessutom kunna paketera tillsammans med partners vilket gör iTicket till så mycket mer än ett biljettsystem.” Berättar Peter Grimbeck, IT-chef på Liseberg.
iTicket gör det enkelt för Liseberg att skapa synergier
En av Lisebergs roller är att vara en motor för Göteborgs besöksnäring. Under upphandlingens gång har det varit betydelsefullt att den nya systemlösningen även ska främja denna roll. iTicket gör det enkelt för Liseberg att skapa synergier och för partners att sälja varandras utbud på ett enkelt och gästvänligt sätt.
“Att få Lisebergs förtroende i att leverera helhetssystemet för försäljning, paketering, distribution och operativ effektivitet i destinationssatsningen är ett viktigt kvitto för mig och mina kollegor på Visit Group. Det ligger mycket hårt arbete och engagemang bakom vår ambitionsnivå med iTicket. Det är enormt glädjande att just Liseberg, som länge har varit på vår drömkundslista, ger oss detta erkännande.” Säger Carl-Johan Holmén, Vice VD på Visit Group.
Foto: Liseberg/Quarry Fold StudioEtt innehållsrikt år för Göteborgs största mötesplats
Implementeringen av iTicket har redan tagit fart tillsammans med Liseberg. Det blir ett innehållsrikt år för Göteborgs största mötesplats med ett stundade 100 årsjubileum, öppning av Grand Curiosa Hotel, ny systemlösning, och en vattenvärld som är under uppbyggnad.
Visit Group ser fram emot ett fartfyllt 2023 och en höst när iTicket går live i parken.
”Att växa tillsammans med våra kunder är både inspirerande och lärorikt. Vi är ett taggat team som ser fram emot att hjälpa Liseberg leverera en fantastisk gästupplevelse både digitalt och på plats.” Säger Carl-Johan.
Läs mer om Liseberg på Turismnytt här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg/ Stefan Karlberg
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-