-
Visit Stockholm – skärgården synliggörs globalt via Google
Oavsett vart i världen någon befinner sig så börjar de allra flesta resor med en googling. I ett unikt samarbete mellan Stockholm Archipelago, Skärgårdsstiftelsen och Google synliggörs nu ytterskärgården i sin höstskrud genom en 360-gradersvy i tjänsten Street View.
Enligt analysfirman WSP har en förlängning av säsongen potential att generera ytterligare 50 miljoner kronor i direkta intäkter och 45 nya jobbtillfällen i Stockholms skärgård
Tillgängliggör skärgårdens unika karaktär
Google har en stor betydelse för resemarknadens utveckling. En resa börjar oftast med efterforskningar online.
Projektet tillgängliggör skärgårdens unika höstkaraktär på ett helt nytt sätt för fler. Genom att en bredare grupp nu får chansen att upptäcka skärgårdsmiljöns vackraste vyer online ökar potentialen att fler väljer att besöka just Stockholms skärgård. Även utanför den traditionella högsäsongen.
“Vår ambition med projektet är att skapa en virtuell representation av de delar av Stockholms ytterskärgård som aldrig tidigare varit kartlagda via Street View. Skärgården kommer till liv digitalt genom fantastiska bilder från över femtio öar. Förhoppningsvis kan detta ge en försmak för upplevelserna som går att ta del av på plats. Samt leda till att ännu fler vill utforska Stockholms vackra skärgård under årets alla årstider.” Säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.
Nya jobb och ökade intäkter i regionen
Projektet har potential att bidra med turistekonomiska vinster till hela skärgårdens aktörssystem i form av ökade intäkter och fler jobb. Enligt en nyligen genomförd studie av analysfirman WSP så skulle en förlängning av säsongen bidra till öka skärgårdens intäkter med upp till 50 miljoner kronor.
Analysfirman uppskattar även att en förlängd säsong har potential att möjliggöra 45 nya jobb i Stockholms skärgård. Vilket skulle innebära att de totala intäkterna under året har potential att uppgå till mellan 850 miljoner till över en miljard kronor. Samt att 950 jobb skulle genereras som en direkt följd av skärgårdens besöksnäring.
Unika, exotiska och spektakulära vyer
Det nya projektet kartlägger Stockholm skärgårds mest spektakulära och exotiska platser och gör dessa tillgängliga online.
Till sin hjälp har fotografen Henrik Trygg en portabel 360-graderskamera som gör det möjligt för vem som helst att klicka sig fram på okända stigar över kobbar, skär och öar.
“Det här är en extraordinär miljö som få känner till. Att kunna upptäcka den online kan verkligen göra skillnad för att locka folk att komma hit under hösten också.” Säger Marie Östblom som är projektledare på Stockholm Archipelago, en del av Visit Stockholm.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Gustaf Wästerberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-