-
Visit Stockholm – skärgården synliggörs globalt via Google
Oavsett vart i världen någon befinner sig så börjar de allra flesta resor med en googling. I ett unikt samarbete mellan Stockholm Archipelago, Skärgårdsstiftelsen och Google synliggörs nu ytterskärgården i sin höstskrud genom en 360-gradersvy i tjänsten Street View.
Enligt analysfirman WSP har en förlängning av säsongen potential att generera ytterligare 50 miljoner kronor i direkta intäkter och 45 nya jobbtillfällen i Stockholms skärgård
Tillgängliggör skärgårdens unika karaktär
Google har en stor betydelse för resemarknadens utveckling. En resa börjar oftast med efterforskningar online.
Projektet tillgängliggör skärgårdens unika höstkaraktär på ett helt nytt sätt för fler. Genom att en bredare grupp nu får chansen att upptäcka skärgårdsmiljöns vackraste vyer online ökar potentialen att fler väljer att besöka just Stockholms skärgård. Även utanför den traditionella högsäsongen.
“Vår ambition med projektet är att skapa en virtuell representation av de delar av Stockholms ytterskärgård som aldrig tidigare varit kartlagda via Street View. Skärgården kommer till liv digitalt genom fantastiska bilder från över femtio öar. Förhoppningsvis kan detta ge en försmak för upplevelserna som går att ta del av på plats. Samt leda till att ännu fler vill utforska Stockholms vackra skärgård under årets alla årstider.” Säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.
Nya jobb och ökade intäkter i regionen
Projektet har potential att bidra med turistekonomiska vinster till hela skärgårdens aktörssystem i form av ökade intäkter och fler jobb. Enligt en nyligen genomförd studie av analysfirman WSP så skulle en förlängning av säsongen bidra till öka skärgårdens intäkter med upp till 50 miljoner kronor.
Analysfirman uppskattar även att en förlängd säsong har potential att möjliggöra 45 nya jobb i Stockholms skärgård. Vilket skulle innebära att de totala intäkterna under året har potential att uppgå till mellan 850 miljoner till över en miljard kronor. Samt att 950 jobb skulle genereras som en direkt följd av skärgårdens besöksnäring.
Unika, exotiska och spektakulära vyer
Det nya projektet kartlägger Stockholm skärgårds mest spektakulära och exotiska platser och gör dessa tillgängliga online.
Till sin hjälp har fotografen Henrik Trygg en portabel 360-graderskamera som gör det möjligt för vem som helst att klicka sig fram på okända stigar över kobbar, skär och öar.
“Det här är en extraordinär miljö som få känner till. Att kunna upptäcka den online kan verkligen göra skillnad för att locka folk att komma hit under hösten också.” Säger Marie Östblom som är projektledare på Stockholm Archipelago, en del av Visit Stockholm.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Gustaf Wästerberg
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-