-
Visit Stockholm – skärgården synliggörs globalt via Google
Oavsett vart i världen någon befinner sig så börjar de allra flesta resor med en googling. I ett unikt samarbete mellan Stockholm Archipelago, Skärgårdsstiftelsen och Google synliggörs nu ytterskärgården i sin höstskrud genom en 360-gradersvy i tjänsten Street View.
Enligt analysfirman WSP har en förlängning av säsongen potential att generera ytterligare 50 miljoner kronor i direkta intäkter och 45 nya jobbtillfällen i Stockholms skärgård
Tillgängliggör skärgårdens unika karaktär
Google har en stor betydelse för resemarknadens utveckling. En resa börjar oftast med efterforskningar online.
Projektet tillgängliggör skärgårdens unika höstkaraktär på ett helt nytt sätt för fler. Genom att en bredare grupp nu får chansen att upptäcka skärgårdsmiljöns vackraste vyer online ökar potentialen att fler väljer att besöka just Stockholms skärgård. Även utanför den traditionella högsäsongen.
“Vår ambition med projektet är att skapa en virtuell representation av de delar av Stockholms ytterskärgård som aldrig tidigare varit kartlagda via Street View. Skärgården kommer till liv digitalt genom fantastiska bilder från över femtio öar. Förhoppningsvis kan detta ge en försmak för upplevelserna som går att ta del av på plats. Samt leda till att ännu fler vill utforska Stockholms vackra skärgård under årets alla årstider.” Säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.
Nya jobb och ökade intäkter i regionen
Projektet har potential att bidra med turistekonomiska vinster till hela skärgårdens aktörssystem i form av ökade intäkter och fler jobb. Enligt en nyligen genomförd studie av analysfirman WSP så skulle en förlängning av säsongen bidra till öka skärgårdens intäkter med upp till 50 miljoner kronor.
Analysfirman uppskattar även att en förlängd säsong har potential att möjliggöra 45 nya jobb i Stockholms skärgård. Vilket skulle innebära att de totala intäkterna under året har potential att uppgå till mellan 850 miljoner till över en miljard kronor. Samt att 950 jobb skulle genereras som en direkt följd av skärgårdens besöksnäring.
Unika, exotiska och spektakulära vyer
Det nya projektet kartlägger Stockholm skärgårds mest spektakulära och exotiska platser och gör dessa tillgängliga online.
Till sin hjälp har fotografen Henrik Trygg en portabel 360-graderskamera som gör det möjligt för vem som helst att klicka sig fram på okända stigar över kobbar, skär och öar.
“Det här är en extraordinär miljö som få känner till. Att kunna upptäcka den online kan verkligen göra skillnad för att locka folk att komma hit under hösten också.” Säger Marie Östblom som är projektledare på Stockholm Archipelago, en del av Visit Stockholm.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Gustaf Wästerberg
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-