-
Visit Swedens års- och hållbarhetsredovisning 2022
Visit Swedens års- och hållbarhetsredovisning: År 2022 har levererat över alla mål som staten satt för bolaget. Till viss del tack vare smart och effektivt återbruk av tidigare investerat marknadsföringskapital.
”Tack vare kostnadseffektiv marknadsföring 365 dagar om året fortsätter vi att sätta destinationen Sverige på kartan i hård konkurrens med andra turiststarka länder.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Har effektivt återbrukat och utvecklat marknadsföring
Visit Sweden har under 2022, utöver nya svenska kampanjen Cover Sweden och kampanjfortsättningen på Discover the Originals, aktiverat marknadsföring som togs fram innan pandemin, men som då inte kunde genomföras. Bland annat kampanjen ”Spellbound by Sweden”.
”Vi har genom smart och effektivt återbruk och ny utveckling fortsatt att skapa prisbelönt marknadsföring som sticker ut, berör, inspirerar och engagerar. Med 21 internationella och svenska marknadsföringsutmärkelser kan vi inte vara annat än oerhört stolta och glada.” Fortsätter Susanne.
Den svenska valutan är fördelaktig för turister
Men det är inte priser och utmärkelser som Visit Sweden är mest stolt över. Det är vad marknadsföringen av resmålet Sverige har åstadkommit.
”Intresset för destinationen Sverige och Sveriges utbud för turister har under 2022 tydligt fortsatt att växa i de länder vi marknadsför Sverige i.” Säger Susanne och refererar till den senaste statistiken av turismrelaterat Googlande om Sverige.
Utbudet i Sverige är precis det alla trendanalytiker och trendrapporter förutsäger att internationella turister efterfrågar. Intresse för Sverige finns och tilltar där Visit Sweden marknadsför. Samtidigt som den svenska valutan är fördelaktig för internationella turister.
”Det gäller nu kanske framför allt att de intresserade också hittar erbjudanden som matchar önskemålen. Samt smidiga möjligheter att resa till och inom Sverige kostnadseffektivt och hållbart.” Avslutar Susanne.
Ur Visit Swedens årsredovisning och hållbarhetsredovisning:
◆ I början av 2022 lanserade Visit Sweden resmålet Sveriges varumärkesplattform med varumärkeslöftet ”Tillsammans mot ett mer medvetet resande”.
◆ Sverigekampanjen Cover Sweden, för att synliggöra destinationen Sverige för inhemska målgrupper. En Youtubeserie där tittaren följer med på en inspirerande skivomslagsresa genom hela Sverige. Kampanjen nådde sammanlagt 11,5 miljoner människor (dvs även utanför Sveriges gränser) med en synlighet på 45 miljoner visningar.
◆ Visit Sweden vidareutvecklade under året fram ett nytt samarbetskoncept tillsammans med turismorganisationer. Genom samarbetet kommer svenska deltagare arbeta tillsammans med ökat fokus på hållbarhet – dialog mot valda researrangörer med stor affärspotential om paketerade hållbara resor till Sverige för att bidra till längre vistelsetid och robusta företag över tid. Man kommer att arbeta aktivt för att utveckla marknadsföringen mot ett mer medvetet resande genom att skapa tydliga och enhetliga budskap.
◆ Visit Sweden ser ett ökat intresse för sina seminarier och hur allt fler vill lära sig mer om hållbar turism. Enbart webbinariet på temat ”socialt hållbar turism” hade över 700 anmälda från bland annat företag, kommuner, branschorganisationer, regioner och studenter på turismutbildningar.
◆ Under 2022 hade Visit Sweden marknadsföring av destinationen Sverige nått totalt 550 miljoner personer globalt. Långt bortom de sju länder där Vist Sweden idag har egna specialister för internationell PR, pressbearbetning och resebranschbearbetning.
◆ Visit Sweden har under 2022, genom hög servicenivå för medier och journalister säkerställt drygt 3700 publicerade artiklar om destinationen Sverige i högkvalitativ press. Som tex LeMonde, DIE ZEIT, Lonely Planet, The Guardian, The Times och USA Today. Marknadsföringsvärdet har motsvarat cirka 1,2 miljarder svenska kronor.
◆ Visit Sweden hade 2022 drygt 1,5 miljoner följare i sina sociala medier och totalt 5,9 miljoner unika besökare på sina konsumentsajter på svenska, engelska, tyska, franska och nederländska.
◆ Genom Visit Swedens internationella events och roadshows, där svensk besöksnäring och kvalitetssäkrade reseaktörer ges möjlighet att mötas, har närmare 1 900 affärsmöten möjliggjorts.
◆ 108 000 svenska besöksnäringsföretagare har under året använt Visit Swedens digitala kunskapsbank. För kostnadsfri kompetensutveckling och material om målgrupper, marknader och marknadsföring.
◆ Finansiellt, levererar Visit Sweden år 2022 en positiv rörelsemarginal om 0,62 procent mot ett mål om >0,5 procent. Samt en soliditet på 30,99 procent mot målet 20–35 procent årligen.
Ni hittar Visit Swedens årsredovisning och hållbarhetsredovisning 2022 här.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
-
Gästbloggare
-