-
Visita – fler sålda hotellrum under oktober
Under de fyra första veckorna i oktober ökade antalet sålda hotellrum i Sverige med 3,1 procent i jämförelse med 2022, enligt preliminär statistik från Visita.
”Att antalet sålda hotellrum under de fyra första veckorna i oktober ökade med 3,1 procent är positivt överraskande. Trots stigande inflation och höjda räntor är det överraskande att i synnerhet den privata efterfrågan på hotellmarknaden håller emot så bra.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Råder en stor osäkerhet inför nästa år
Trots en rekordsommar för hotellen i Sverige och en bra höst så råder det stor osäkerhet i besöksnäringen inför 2024. Många faktorer bidrar till detta.
”Företagen brottas fortsatt med kraftigt ökade kostnader. Ett oroligt omvärldsläge, ökade inköpspriser, kraftigt höjda hyror, höjda skatter och arbetsgivaravgifter samt en förväntad inbromsning av efterfrågan gör att vi med oro ser på den ekonomiska framtiden.” Avslutar Thomas Jakobsson.
Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten. Genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad. Då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Källa: Benchmarking Alliance.
Data är preliminär och avser ett urval av 712 hotell i Sverige.Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita
- Foto: Ellery Beach House
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
-
Gästbloggare
-