-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring. Avtalet följer märket som industrins parter tecknat med en total kostnadsram på 6,4 procent över två år. Kollektivavtalet omfattar över 200 000 medarbetare i besöksnäringen.
”Det är ett styrkebesked med ett avtal som följer industrins märke och som skapar förutsägbarhet för två år framåt.” Säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita. ”Den höga nivån på märket kommer dock innebära utmaningar för många företag inom besöksnäringen, inte minst med tanke på kostnadsläget för våra medlemsföretag.”
En prioritering av medarbetare som stannar i branschen
Visitas prioriteringar i denna avtalsrörelse har varit låga trösklar in i branschen och god villkorsutveckling för de som stannar och presterar, branschanpassade anställningsformer, rimlig flexibilitet och verktyg för att säkerställa ordning och reda.
”Vi har lyckats hålla tillbaka höjningen av minimilönerna jämfört med de årliga löneökningarna som går ut till medarbetarna. Vilket innebär en tydlig prioritering av de medarbetare som stannar i branschen. Dessutom har vi lyckats få till större flexibilitet vad avser arbete på helger samt tydligare regelverk för ordning och reda.” Fortsätter Torbjörn.
Avtalet tillförs nu en mertidsersättning
I årets avtalsrörelse hade LO ett gemensamt krav på att införa mertidsersättning på flera avtalsområden. De har varit tydliga med att de är beredda att solidariskt gå ut i konflikt, för att se till att mertidsersättning införs överallt.
”Vårt avtal tillförs nu en mertidsersättning, men regeln träder ikraft först om ett år och har tillförts tydliga undantag för arbete som utförs på grund av frånvaro och utökat behov av arbetskraft. Detta ser vi kommer minska användandet av mertid och underlätta för medlemsföretagen att använda rätt anställningsformer.” Avslutar Torbjörn Granevärn.
Det samlade avtalsvärdet för kollektivavtalet är 6,4 procent, fördelat på 3,4 procent första året och 3 procent år två.
Här kan ni läsa mer om Visita på Turismnytt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-