-
Wasaline har undertecknat hållbara SAILS-initiativet
Wasaline har som första nordiska rederi undertecknat SAILS-initiativet (Sustainable Actions for Innovative and Low-Impact Shipping) för god praxis för skyddandet av havs- och kustmiljön inom sjöfarten.
Tack vare den nya färjan som är under konstruktion överträffar Wasaline de rådande bestämmelserna på flera punkter gällande miljökraven.
Skyddar havsmiljön på ett hållbart sätt
En del intressegrupper önskar att vidta ytterligare åtgärder för att bromsa klimatkrisen och den minskade biodiversiteten. Undertecknandet av initiativet är rederiernas sätt att bidra till att skydda och förbättra havsmiljön på ett hållbart sätt.
De som undertecknar initiativet förbinder sig att frivilligt och utöver sina lagstadgade plikter vidta specifika åtgärder inom flera eller alla dessa områden:
♦ Skydd av valar
♦ Reducerat fartygsbuller under vatten
♦ Minskade utsläpp av växthusgaser och övriga föroreningar i atmosfären
♦ Starkare anknytning till den vetenskapliga sektorn
♦ Bekämpning av främmande arter
♦ Optimerad energieffektivitet
♦ Specifika åtgärder för rederier med passagerarfartyg
♦ Ledning av initiativet
Avgörande för den globala ekonomin
Sjöfarten är avgörande för den globala ekonomin och står för mer än 90 % av världshandelns volym. Ur miljösynpunkt är sjöfarten ett effektivt transportmedel. Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) är referensorganisation för åtgärder inom sjöfarten.
Clean Design beviljas nya fartyg som bevis på vidtagande av frivilliga åtgärder för att förhindra föroreningar och leva upp till framtida miljöbestämmelser.
”Hållbarhet är en viktig faktor för oss på Wasaline. Vår passagerarfärja är den första som byggs enligt kraven för klassbeteckningen Clean Design vilket ger en bra utgångspunkt för initiativet”, säger Wasalines VD Peter Ståhlberg.
SAILS-initiativet för god praxis för skyddandet av havs- och kustmiljön inom sjöfarten är ett franskt initiativ inom hållbar sjöfart.
- Text: Wasaline
- Foto: Kvarken Link
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober 2025 ökade antalet belagda hotellrum med drygt 6 procent jämfört med motsvarande månad 2024. Det är en ...
-
-
Gästbloggare
-