-
268 miljarder är ett uruselt resultat
Turismens omsättning redovisas av Tillväxtverket varje år och följs med intresse för alla aktörer som har någonting med turism att göra. För att inte tala om de som har förbundit sig nationellt eller regionalt att fördubbla sin omsättning till 2020. För 2014 uppgår omsättningen till 268,5 miljarder vilket är 5,2 procent mer är 2013. Mest ökar, som vanligt, omsättningen för våra utländska besökare (plus 12,5% vs 2013), restaurangbesöken (plus 13,2% vs 2013) samt handel (plus 9,1% vs 2013).
Mer uppmärksammande är dock nedskrivningen av turismens omsättning från 2008 till 2013 vilket gör att uppgången på 5,2 procent ändå inte gör att den kommer upp till fjolårets redovisade omsättning (284 miljarder). Nedskrivningen innebär en nedjustering av i stort sett samtliga nyckeltal för turismens omsättning och betydelse för svensk ekonomi. Inte bara omsättning utan också till exempel antal anställda som konsekvens av turismens omsättning. Skälet till nedskrivningarna är delvis en konsekvens av en EU-förordning men också en metodförändring för beräkning av resevaluta hos SCB.
Konsekvensen blir att turismens genomsnittliga omsättning ökar långsamt. I stort sett i samma takt som ekonomin i övrigt. Turismens omsättning som andel av BNP var 2,8 procent 2014 vilket har i stort sett varit oförändrat sedan år 2000 (2,7%). Turismens omsättning växer med andra ord i samklang med ekonomin i övrigt vilket kan betyda att den också får en något långsammare tillväxt kommande fem år än de föregående precis som svensk ekonomi i stort (min prognos).
En annan konsekvens blir kraftigt förändrade målbilder för ett stort antal destinationer som i sitt strategiarbete mot år 2020 har valt målsättningen att fördubbla sin omsättning i samklang med den nationella. Det måste vara en av de vanligaste inledande raderna vid bidragsansökningar hos Tillväxtverket och andra bidragsgivare den senaste femårsperioden. Dessutom blir det en fråga om trovärdighet. Inte bara mot bidragsgivare och beslutsfattare utan framför allt hos riskkapitalet.
I ett nafs stryker vi fördubblingsmål, gamla siffror gäller inte längre och ändå kommunicerar vi samma sak. Ska vi kritisera Tillväxtverket för sifferdribblingen? Absolut inte! Detta är nationalekonomi och inte företagsekonomi. Här förändras förutsättningar ofta och omsättningen bygger på konsument och inte producent. Don’t shoot the messenger!
Vi måste en gång för alla ta bort turismens omsättning som målbild. Vi har svårt att påverka den, att följa upp den lokalt och avståndet mellan nationalräkenskaper och enskilda småföretagare i turistnäringen har aldrig varit så stort.
Ska vi kritisera rapporteringen för någonting så är det själva budskapet! Det är i stort sett samma upprepning av budskapet varje år (det kan vara 15e gången detta redovisas på samma sätt). Turismen är ”Jättestor”, den ”Växer enormt” och det är de utländska besökarna som är ”Motorn”.
I själva verket är det ett uruselt resultat, näringen har fel styrmedel, svag statistik generellt, låga investeringar och stort bidragsberoende. Vilket kort och gott, om man vill vara positiv, betyder att det finns gott om åtgärder kvar. För att bygga upp en trovärdighet och hög svansföring de kommande åren krävs faktiskt något helt nytt!
Under tiden reser vi mer än någonsin!
Follow RazorBjorn
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
https://RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-