-
Evenemang kräver stor ideell insats
Att evenemang ofta kräver stora ideella insatser är inget nytt. Det är tur att det finns eldsjälar.
Ett exempel på ett lyckat evenemang är den Internationella Fyrdagen som, bland många andra ställen, firas på Söderarm i Stockholms norra skärgård. Evenemanget är ett av de största evenemangen i Stockholms skärgård.
Det är Vi, Vänföreningen Söderarm, som varje år arrangerar den internationella Fyrdagen på fyrplatsen.
Evenemanget i siffror
– 185 båtgäster
– 22 båtförare
– 12 besökande båtar, kommersiella
– 230 serverade luncher
– 7 taxibåtarEldsjälarna i siffror
– 7 kustbevakare / sjöräddare
– 9 personer, frivilliga
– 7 personer, egen personalSå var evenemanget
Då väderprognoserna såg dystra ut så hade man köpt in tre partytältstak. Men regnet uteblev och gästerna kunde sitta både inne och ute när de njöt av lunchbuffén. På buffén fanns det gubbröra, lax, kyckling, pastasallad med mera.De frivilliga sålde dryck och souvenirer vilket var populärt.
På plats fanns två stridsbåtar, två RIB-båtar och segelskutan Helmi. Man kunde även få en pratstund med hamnkaptener.
Efter fyra timmar var det dags för alla båtar att lämna evenemanget – en armada av båtar.
Den Internationella Fyrdagen är ett exempel på hur mycket planering och arbete det krävs för att arrangera ett evenemang. Man skulle aldrig klara av att genomföra ett evenemang utan frivilliga och personal som ställer upp.
Fakta om Internationella Fyrdagen
Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess på ett stort antal fyrplatser över hela världen, varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.
Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.Årligen hålls ett 70-tal fyrplatser i Sverige öppna och antalet besökare brukar vara fler än 11 000 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales.
Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!
Källa: Söderarm AB, Svenska Fyrsällskapet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Söderarm
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-