-
Cecilia Eriksson
Cecilia Eriksson
Utbildningsledare, Frans Schartau
Styrelseledamot, WWFHej Cecilia, vem är du och vad du arbetar med?
Jag är utbildningsledare för TRAC/Resekonsultutbildningen vid Frans Schartaus Handelsinstitut sedan i maj. Sitter också med i ledningsgruppen för Sustainable Tourism Management här på skolan samt utbildar i kursen Communication and Marketing Sustainable Tourism.Du är intresserad av hållbar turism. Hur kommer det sig?
När jag i mitten på 90-talet läste till geograf på Stockholms Universitet väcktes mitt intresse för hållbar turism. Har rest i hela mitt liv, ofta som ryggsäcksresande, och gillar att komma nära människor och natur men utan att förstöra. Resa med respekt, hänsyn, en stor portion nyfikenhet och upptäckarlust helt enkelt.Mitt engagemang och intresse för hållbar turism ledde till att jag 2014 blev invald i Världsnaturfonden WWF styrelse. Min roll i styrelsen är att se på vilka sätt vi kan jobba med turism ur ett hållbarhetsperspektiv samt hur vi ska få unga människor att engagera sig i WWF.
Vad händer inom området hållbarhet i branschen just nu?
Det händer en massa spännande saker just nu! Mitt perspektiv på hållbarhet är alltid framåt samt att jobba utifrån två viktiga insikter; vi kommer att fortsätta resa (frågan är bara vart och på vilket sätt) samt att reseföretagen vill tjäna pengar (frågan är hur vi kan skapa en upplevelserik och modern turism av hög kvalitet som både främjar naturen och människorna och samtidigt är lönsamt för reseföretagen).Fler och fler inser möjligheterna med att jobba med hållbar turism och färre och färre ser det inte som en bromskloss eller som ett hot. Det är inte en fråga längre om vi ska jobba hållbart inom världens största och snabbast växande industri utan på vilket sätt vi kan göra smarta affärsidéer med att jobba hållbart.
Besöksnäringen har börjat titta på hur andra branscher gör och lär sig en hel del. Ett företag som inte inser detta kommer hopplöst efter då kunderna kommer att efterfråga turismupplevelser av god kvalitet och med företag som tar ansvar för sin verksamhets effekter.
Även bland konsumenterna ser vi idag bli mer och mer medvetna om hållbarhet. De gillar att vara aktiva under sin semester (vandra, cykla, yoga, osv.) istället för att passivt sitta i en luftkonditionerad buss) samt autentiska upplevelser där man kommer nära den lokala kulturen och naturen (istället för artificiella aktiviteter), lär sig något om den och samtidigt utvecklas som människa (istället för den friktionsfria och avskärmande semestern). Det kan man ta betalt för, är hållbart och samtidigt ger hög kvalitativ upplevelse för kund.
Vad vill du säga de företag som är skeptiska till att satsa på hållbarhet?
Om man som turism företag inte satsar på att skapa hållbarhet, både med sina produkter och på de destinationer man verkar, kommer man inte att kunna konkurrera om kunderna på lång sikt och inte heller kunna fortsätta sin verksamhet. Man hugger av benen på sig själv. För turism industrin är den spännande utmaningen nu att bli lite mer innovativa och förstå vad som ligger i tiden och vad kunderna vill ha. Att kunna omforma detta till attraktiva upplevelser som man kan ta betalt för och som ligger inom ramen för miljömässig och social hållbarhet är en framgångsfaktor.Vad har du för erfarenhet av resebranschen?
Min karriär inom resebranschen började som chef för Australiska Nya Zeeländska Vänskapsförening och därefter som PR-chef för My Planet därefter jobbade jag som producent/product manager på Äventyrsresor, Jambo Tours och Expeditionsresor. Har också varit ansvarig för Turistprogrammet på Frans Schartaus Gymnasium.Vilka planer har du med utbildningen på Schartau?
Min föregångare Lena Flodin och utbildningens ledningsgrupp har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp en attraktiv TRAC/Resekonsultutbildning här på Frans Schartau som examinerar eftertraktade studenter med rätt kompetens. Det är något som jag ska förvalta med största respekt.Samtidigt ändras branschen hela tiden och de kunskaper och kompetenser vi utvecklar här ska hela tiden utvärderas och utvecklas. Det vi ska jobba på nu är att utveckla ledningsgruppen sammansättning och kompetens så att den speglar branschens sammansättning och behov samt föra in mer engelska i utbildningen (både mer kurslitteratur och redovisningar på engelska samt fler utländska leverantörs/DMC-besök).
En annan utmaning är att utveckla den systemtekniska kompetensen hos våra resekonsulter eftersom det kommer krävas mer och mer ute i arbetslivet. Målet är att vi ska förse studenterna en utbildning av högsta kvalitet som ligger i framkant kompetensmässigt och som arbetsmarknaden efterfrågar. Vi har suveräna reseföretag i Stockholmsområdet som ofta kommer och föreläser för studenterna samt tar emot våra duktiga studenter på praktik.
Vad som är den största utmaningen med att lära eleverna om turism?
Att jobba med resor och turism lockar många unga idag. Det är en spännande, rolig och föränderlig bransch. Branschen är dessutom mångfacetterad och arbetsuppgifterna för resekonsulter ser väldigt olika ut beroende på vilket företag de jobbar för. Vi måste därför utbilda både brett och djupt samt alltid ligga i framkant kompetensmässigt. Det är både spännande och utmanande. En resekonsult idag ska ju både ha stor social kompetens, gedigen omvärldskunskap, en mästare på säljteknik och samtidigt kunna bemästra avancerade tekniska system parallellt. Det är ingen lätt uppgift. Många trodde att resekonsulterna skulle försvinna när online bokningarna ökade men vi ser nu tydliga bevis på att så inte är fallet. Att boka online betyder inte att allt sker automatiskt, det finns ju en stor supportfunktion back office som hanterar bokningsinformationen. Dessutom ser de minder företagen en fördel att kunna ge sina kunder personlig service och att vara tillgängliga för kunden. Ett stort utbud på marknaden men massa valmöjligheter, som branschen ser ut idag, innebär ju också att behovet av trovärdig vägledning ökar. Våra studenter går en lysande framtid till mötes på arbetsmarknaden och de får ofta jobberbjudanden innan de hinner ta examen.Vilka är eleverna?
Vi har en stor bredd på våra studenter, både åldersmässigt och geografisk spridning. Fortfarande är det flest kvinnor och vi jobbar på en jämnare könsfördelning samt mer mångkulturell bakgrund. Gemensamt för dem alla är att de är väldigt ambitiösa och intresserade samt har väldigt kul ihop dessa två år och många säger att de inte bara lärt sig mycket utan också utvecklats mycket som människor. Att få vara med om dessa studenters resa genom utbildningen är det som gör det här jobbet så kul!- Text: Maria Lindqvist
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
-
Gästbloggare
-