lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • hållbarhetsexpert
    2016-10-01 07:00

    Cecilia Eriksson

    Cecilia Eriksson

    Utbildningsledare, Frans Schartau
    Styrelseledamot, WWF

    Hej Cecilia, vem är du och vad du arbetar med?
    Jag är utbildningsledare för TRAC/Resekonsultutbildningen vid Frans Schartaus Handelsinstitut sedan i maj. Sitter också med i ledningsgruppen för Sustainable Tourism Management här på skolan samt utbildar i kursen Communication and Marketing Sustainable Tourism.

    Du är intresserad av hållbar turism. Hur kommer det sig?
    När jag i mitten på 90-talet läste till geograf på Stockholms Universitet väcktes mitt intresse för hållbar turism. Har rest i hela mitt liv, ofta som ryggsäcksresande, och gillar att komma nära människor och natur men utan att förstöra. Resa med respekt, hänsyn, en stor portion nyfikenhet och upptäckarlust helt enkelt.

    Mitt engagemang och intresse för hållbar turism ledde till att jag 2014 blev invald i Världsnaturfonden WWF styrelse. Min roll i styrelsen är att se på vilka sätt vi kan jobba med turism ur ett hållbarhetsperspektiv samt hur vi ska få unga människor att engagera sig i WWF.

    Vad händer inom området hållbarhet i branschen just nu?
    Det händer en massa spännande saker just nu! Mitt perspektiv på hållbarhet är alltid framåt samt att jobba utifrån två viktiga insikter; vi kommer att fortsätta resa (frågan är bara vart och på vilket sätt) samt att reseföretagen vill tjäna pengar (frågan är hur vi kan skapa en upplevelserik och modern turism av hög kvalitet som både främjar naturen och människorna och samtidigt är lönsamt för reseföretagen).

    Fler och fler inser möjligheterna med att jobba med hållbar turism och färre och färre ser det inte som en bromskloss eller som ett hot. Det är inte en fråga längre om vi ska jobba hållbart inom världens största och snabbast växande industri utan på vilket sätt vi kan göra smarta affärsidéer med att jobba hållbart.

    Besöksnäringen har börjat titta på hur andra branscher gör och lär sig en hel del. Ett företag som inte inser detta kommer hopplöst efter då kunderna kommer att efterfråga turismupplevelser av god kvalitet och med företag som tar ansvar för sin verksamhets effekter.

    Även bland konsumenterna ser vi idag bli mer och mer medvetna om hållbarhet. De gillar att vara aktiva under sin semester (vandra, cykla, yoga, osv.) istället för att passivt sitta i en luftkonditionerad buss) samt autentiska upplevelser där man kommer nära den lokala kulturen och naturen (istället för artificiella aktiviteter), lär sig något om den och samtidigt utvecklas som människa (istället för den friktionsfria och avskärmande semestern).  Det kan man ta betalt för, är hållbart och samtidigt ger hög kvalitativ upplevelse för kund.

    Vad vill du säga de företag som är skeptiska till att satsa på hållbarhet?
    Om man som turism företag inte satsar på att skapa hållbarhet, både med sina produkter och på de destinationer man verkar, kommer man inte att kunna konkurrera om kunderna på lång sikt och inte heller kunna fortsätta sin verksamhet. Man hugger av benen på sig själv. För turism industrin är den spännande utmaningen nu att bli lite mer innovativa och förstå vad som ligger i tiden och vad kunderna vill ha. Att kunna omforma detta till attraktiva upplevelser som man kan ta betalt för och som ligger inom ramen för miljömässig och social hållbarhet är en framgångsfaktor.

    Vad har du för erfarenhet av resebranschen?
    Min karriär inom resebranschen började som chef för Australiska Nya Zeeländska Vänskapsförening och därefter som PR-chef för My Planet därefter jobbade jag som producent/product manager på Äventyrsresor, Jambo Tours och Expeditionsresor. Har också varit ansvarig för Turistprogrammet på Frans Schartaus Gymnasium.

    Vilka planer har du med utbildningen på Schartau?
    Min föregångare Lena Flodin och utbildningens ledningsgrupp har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp en attraktiv TRAC/Resekonsultutbildning här på Frans Schartau som examinerar eftertraktade studenter med rätt kompetens. Det är något som jag ska förvalta med största respekt.

    Samtidigt ändras branschen hela tiden och de kunskaper och kompetenser vi utvecklar här ska hela tiden utvärderas och utvecklas. Det vi ska jobba på nu är att utveckla ledningsgruppen sammansättning och kompetens så att den speglar branschens sammansättning och behov samt föra in mer engelska i utbildningen (både mer kurslitteratur och redovisningar på engelska samt fler utländska leverantörs/DMC-besök).

    En annan utmaning är att utveckla den systemtekniska kompetensen hos våra resekonsulter eftersom det kommer krävas mer och mer ute i arbetslivet. Målet är att vi ska förse studenterna en utbildning av högsta kvalitet som ligger i framkant kompetensmässigt och som arbetsmarknaden efterfrågar. Vi har suveräna reseföretag i Stockholmsområdet som ofta kommer och föreläser för studenterna samt tar emot våra duktiga studenter på praktik.

    Vad som är den största utmaningen med att lära eleverna om turism?
    Att jobba med resor och turism lockar många unga idag. Det är en spännande, rolig och föränderlig bransch. Branschen är dessutom mångfacetterad och arbetsuppgifterna för resekonsulter ser väldigt olika ut beroende på vilket företag de jobbar för. Vi måste därför utbilda både brett och djupt samt alltid ligga i framkant kompetensmässigt. Det är både spännande och utmanande. En resekonsult idag ska ju både ha stor social kompetens, gedigen omvärldskunskap, en mästare på säljteknik och samtidigt kunna bemästra avancerade tekniska system parallellt. Det är ingen lätt uppgift. Många trodde att resekonsulterna skulle försvinna när online bokningarna ökade men vi ser nu tydliga bevis på att så inte är fallet. Att boka online betyder inte att allt sker automatiskt, det finns ju en stor supportfunktion back office som hanterar bokningsinformationen. Dessutom ser de minder företagen en fördel att kunna ge sina kunder personlig service och att vara tillgängliga för kunden. Ett stort utbud på marknaden men massa valmöjligheter, som branschen ser ut idag, innebär ju också att behovet av trovärdig vägledning ökar. Våra studenter går en lysande framtid till mötes på arbetsmarknaden och de får ofta jobberbjudanden innan de hinner ta examen.

    Vilka är eleverna?
    Vi har en stor bredd på våra studenter, både åldersmässigt och geografisk spridning. Fortfarande är det flest kvinnor och vi jobbar på en jämnare könsfördelning samt mer mångkulturell bakgrund. Gemensamt för dem alla är att de är väldigt ambitiösa och intresserade samt har väldigt kul ihop dessa två år och många säger att de inte bara lärt sig mycket utan också utvecklats mycket som människor. Att få vara med om dessa studenters resa genom utbildningen är det som gör det här jobbet så kul!

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet