-
Samverkan är motorn
Att bygga en destination är som bekant inget ”quick fix”. Ett grundligt förankringsarbete är oerhört viktigt för framgången och långsiktigheten. Det tar tid och måste få ta tid. Tålamod är destinationsutvecklingens bästa kompis.
Fundamentet i bygget är utan tvivel människorna som behöver få kunskap, insikt och mod att släppa på konkurrenstänk och prestige för att jobba mot ett gemensamt mål, att skapa en framgångsrik destination. Ju bredare förankring hos både näringsliv och det offentliga desto stadigare, stabilare grund. Genom gemensamt utarbetade och uttalade strategier och mål påbörjas arbetet mot en fullfjädrad destination. En tydlig riktning ger mod, kunskap och insikter som får fart på samverkan mellan olika aktörer, ett växande nav av kreativt samarbete skapas med ökade möjligheterna till intäkter för alla parter. Ett betydelsefullt steg är att identifiera områden lämpade för samverkan t.ex handeln tillsammans med övrigt turistutbud, en kombination som blir en viktig utvecklingsmotor. Besökarna kan lockas att stanna lite längre. Bara genom att förlänga besöket med en dag, ökar försäljningen och viktiga kronor landar i destinationen.
Kvalitet och kompetensutveckling
Alla kan bli bättre på något. För att beredas möjlighet att lyfta och växa tillsammans behövs både kompetensutveckling och kvalitetssäkring. Det kan till exempel vara utbildning om prissättning, distribution, värdskap eller hur man på bästa sätt marknadsför sitt utbud enskilt eller i gemensam insats med andra. Kunskapen är nödvändig i konkurrensen om att få de åtråvärda potentiella besökarna att välja just ”din” destination.Det goda exemplet
Ett gott exempel att lyfta är hälsingeorten Hudiksvall där den ideella föreningen Destination Glada Hudik och Hudiksvalls kommun gjort gemensam sak och bildat bolaget Visit Glada Hudik AB (Föreningen 49% och kommunen 51%). Kommunens önskan, förutom en lönsam besöksnäring, är att skapa en attraktiv kommun utifrån Bo Leva Verka perspektivet. En samverkan mellan kommun och näringsliv där det gemensamma ”tänket” kanaliserats i ett bolag mot målet – en attraktiv, långsiktig och lönsam besöksnäring. En destination!Missa inte del 3 av artikelserien Destinationsutveckling i praktiken – publiceras vecka 43.
Författare till artikel är Destinationsbyggarna i samarbete med Maria Lindqvist
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration Annika Stårner
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-