-
Samverkan är motorn
Att bygga en destination är som bekant inget ”quick fix”. Ett grundligt förankringsarbete är oerhört viktigt för framgången och långsiktigheten. Det tar tid och måste få ta tid. Tålamod är destinationsutvecklingens bästa kompis.
Fundamentet i bygget är utan tvivel människorna som behöver få kunskap, insikt och mod att släppa på konkurrenstänk och prestige för att jobba mot ett gemensamt mål, att skapa en framgångsrik destination. Ju bredare förankring hos både näringsliv och det offentliga desto stadigare, stabilare grund. Genom gemensamt utarbetade och uttalade strategier och mål påbörjas arbetet mot en fullfjädrad destination. En tydlig riktning ger mod, kunskap och insikter som får fart på samverkan mellan olika aktörer, ett växande nav av kreativt samarbete skapas med ökade möjligheterna till intäkter för alla parter. Ett betydelsefullt steg är att identifiera områden lämpade för samverkan t.ex handeln tillsammans med övrigt turistutbud, en kombination som blir en viktig utvecklingsmotor. Besökarna kan lockas att stanna lite längre. Bara genom att förlänga besöket med en dag, ökar försäljningen och viktiga kronor landar i destinationen.
Kvalitet och kompetensutveckling
Alla kan bli bättre på något. För att beredas möjlighet att lyfta och växa tillsammans behövs både kompetensutveckling och kvalitetssäkring. Det kan till exempel vara utbildning om prissättning, distribution, värdskap eller hur man på bästa sätt marknadsför sitt utbud enskilt eller i gemensam insats med andra. Kunskapen är nödvändig i konkurrensen om att få de åtråvärda potentiella besökarna att välja just ”din” destination.Det goda exemplet
Ett gott exempel att lyfta är hälsingeorten Hudiksvall där den ideella föreningen Destination Glada Hudik och Hudiksvalls kommun gjort gemensam sak och bildat bolaget Visit Glada Hudik AB (Föreningen 49% och kommunen 51%). Kommunens önskan, förutom en lönsam besöksnäring, är att skapa en attraktiv kommun utifrån Bo Leva Verka perspektivet. En samverkan mellan kommun och näringsliv där det gemensamma ”tänket” kanaliserats i ett bolag mot målet – en attraktiv, långsiktig och lönsam besöksnäring. En destination!Missa inte del 3 av artikelserien Destinationsutveckling i praktiken – publiceras vecka 43.
Författare till artikel är Destinationsbyggarna i samarbete med Maria Lindqvist
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration Annika Stårner
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
-
Gästbloggare
-