-
När kulorna skall in, del 4 destinationsutveckling
Samverkan, lyftet för stora som små näringsidkare och hur vi gör i praktiken, är några av de delar i bygget av en destination som vi belyst i tre tidigare artiklar. Men när det ska bli verkstad på riktigt och kulorna ska rulla, trilla in och landa rätt, hur gör vi då? Och hur bygger vi basen för att få till bärighet och långsiktig hållbarhet i ekonomin?
Stordriftsfördelar
Att samverka mot ett gemensamt mål skapar stordriftsfördelar. Ett exempel är marknadsföring. ”Tillsammans” skapar möjligheter till större total ekonomisk insats och därigenom kraftfullare genomslag av kampanjen vilket kan passa alla typer av verksamheter från små kafeér och bilverkstäder till stora arenor och världsarv. Att kroka arm, hitta passande samarbetspartners och göra gemensam sak i till exempel annonser, radioreklam, tv kampanjer, mässmaterial är både roligt och lönsamt.När gästen kommer
När så besökare, gäster, turister får upp ögonen för destinationen är det viktigt att det finns en väl utarbetad, tydlig och välkomnande mottagarorganisation. Det innebär bokningsbara reseanledningar, lättillgänglig information om vad destinationen erbjuder och inte minst människor med samma målbild av vad ”vår” destination står för och hur de viktiga gästerna på bästa sätt ska tas om hand.Regionens betydelse
Regionen är en betydelsefull stödfunktion som samarbetar med destinationsorganisationer, kommuner och lokala företag på orten. Att möjliggöra destinationsutvecklingsprojekt är en viktig uppgift för regionen vilket konkret kan vara att tillsammans med det lokala näringslivet ta fram en vision och strategi för besöksnäringen i regionen. En regional strategi som ska takta med den nationella strategin avseende besöksnäringen. Annan viktig kunskap som regionen kan bistå med är till exempel trendspaning och marknadsanalyser. Ger bra insikter för att navigera rätt i arbetet med utveckling av destinationen.Har du missat de tidigare artiklarna? Läs de här.
Del 1 – I destinationen är alla vinnare
Del 2 – Samverkan är motorn
Del 3 – Destinationsutveckling i praktikenMissa inte del 5 – Affärsutveckling – Öka marginalerna för mig som leverantör.
Publiceras under vecka 47.Artiklarna har skrivits av Destinationsbyggarna. Företaget erbjuder konsulttjänster inom destinationsutveckling.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-