-
När kulorna skall in, del 4 destinationsutveckling
Samverkan, lyftet för stora som små näringsidkare och hur vi gör i praktiken, är några av de delar i bygget av en destination som vi belyst i tre tidigare artiklar. Men när det ska bli verkstad på riktigt och kulorna ska rulla, trilla in och landa rätt, hur gör vi då? Och hur bygger vi basen för att få till bärighet och långsiktig hållbarhet i ekonomin?
Stordriftsfördelar
Att samverka mot ett gemensamt mål skapar stordriftsfördelar. Ett exempel är marknadsföring. ”Tillsammans” skapar möjligheter till större total ekonomisk insats och därigenom kraftfullare genomslag av kampanjen vilket kan passa alla typer av verksamheter från små kafeér och bilverkstäder till stora arenor och världsarv. Att kroka arm, hitta passande samarbetspartners och göra gemensam sak i till exempel annonser, radioreklam, tv kampanjer, mässmaterial är både roligt och lönsamt.När gästen kommer
När så besökare, gäster, turister får upp ögonen för destinationen är det viktigt att det finns en väl utarbetad, tydlig och välkomnande mottagarorganisation. Det innebär bokningsbara reseanledningar, lättillgänglig information om vad destinationen erbjuder och inte minst människor med samma målbild av vad ”vår” destination står för och hur de viktiga gästerna på bästa sätt ska tas om hand.Regionens betydelse
Regionen är en betydelsefull stödfunktion som samarbetar med destinationsorganisationer, kommuner och lokala företag på orten. Att möjliggöra destinationsutvecklingsprojekt är en viktig uppgift för regionen vilket konkret kan vara att tillsammans med det lokala näringslivet ta fram en vision och strategi för besöksnäringen i regionen. En regional strategi som ska takta med den nationella strategin avseende besöksnäringen. Annan viktig kunskap som regionen kan bistå med är till exempel trendspaning och marknadsanalyser. Ger bra insikter för att navigera rätt i arbetet med utveckling av destinationen.Har du missat de tidigare artiklarna? Läs de här.
Del 1 – I destinationen är alla vinnare
Del 2 – Samverkan är motorn
Del 3 – Destinationsutveckling i praktikenMissa inte del 5 – Affärsutveckling – Öka marginalerna för mig som leverantör.
Publiceras under vecka 47.Artiklarna har skrivits av Destinationsbyggarna. Företaget erbjuder konsulttjänster inom destinationsutveckling.
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-