-
I destinationen är alla vinnare (Destinationen – ett gemensamt lyft)
Vad är en destination? Enkelt uttryck – en plats, ett resmål, ett område som är intressant och konkurrenskraftigt med ett tillräckligt brett och variationsrikt utbud för att locka och erbjuda besökarna en helhets-
upplevelse.Vad är en bra destination? En destination som besökarna längtar till, pratar om, är i ständig utveckling och som växer. Hit måste vi bara åka!
Att bygga en destination är ett noggrant, långsiktigt, tålamods-
krävande arbete men framförallt väldigt roligt, utmanande och
lönande med målfokus att skapa verksamheter som bygger på uppdrag och affärer stabilt vilande på egna ben.Förståelse och insikt om vikten av samverkan och samarbete är grundbultar i destinationsbygget. Att släppa rädslan, se varandra
som kompanjoner istället för konkurrenter ger en härlig växtkraft. Genom att samarbeta kring marknadsföring och destinationens turistutbud inom mat, boende, upplevelser och offentliga tjänster
kan man locka fler turister, få de att stanna en dag till och genom
det spendera mer pengar på orten. Det är bra!Företagare som vinnare
Ur näringslivsperspektiv är målsättningen att lokala företag
stimuleras och gynnas när de marknadsför och lyfter fram
varandras olika verksamheter. Direkta vinster är möjlighet
till bredare marknadsföring, kompetenshöjning och ökad
kännedom om varumärket. Nya vänner, trygghet och
stimulans kommer på köpet.Det offentliga som vinnare
Fler besökare skapar fler arbetstillfällen som i sin tur gynnar levnadsvillkoren på orten. Den goda spiralen är igång.Med en väl utarbetad strategi för hur tillväxten i besöksnäringen
ska ske bildas en god jordmån för att öka destinationens attraktionskraft. Här kan människor bo leva och verka.
Här vill vi vara!Läs även del 2 i vår artikelserie om destinationsutveckling – Samverkan är motor som publiceras den 17 oktober.
Författare: gästskribenterna Peter & Peter, Destinationsbyggarna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration: Annika Stårner
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-