-
I destinationen är alla vinnare (Destinationen – ett gemensamt lyft)
Vad är en destination? Enkelt uttryck – en plats, ett resmål, ett område som är intressant och konkurrenskraftigt med ett tillräckligt brett och variationsrikt utbud för att locka och erbjuda besökarna en helhets-
upplevelse.Vad är en bra destination? En destination som besökarna längtar till, pratar om, är i ständig utveckling och som växer. Hit måste vi bara åka!
Att bygga en destination är ett noggrant, långsiktigt, tålamods-
krävande arbete men framförallt väldigt roligt, utmanande och
lönande med målfokus att skapa verksamheter som bygger på uppdrag och affärer stabilt vilande på egna ben.Förståelse och insikt om vikten av samverkan och samarbete är grundbultar i destinationsbygget. Att släppa rädslan, se varandra
som kompanjoner istället för konkurrenter ger en härlig växtkraft. Genom att samarbeta kring marknadsföring och destinationens turistutbud inom mat, boende, upplevelser och offentliga tjänster
kan man locka fler turister, få de att stanna en dag till och genom
det spendera mer pengar på orten. Det är bra!Företagare som vinnare
Ur näringslivsperspektiv är målsättningen att lokala företag
stimuleras och gynnas när de marknadsför och lyfter fram
varandras olika verksamheter. Direkta vinster är möjlighet
till bredare marknadsföring, kompetenshöjning och ökad
kännedom om varumärket. Nya vänner, trygghet och
stimulans kommer på köpet.Det offentliga som vinnare
Fler besökare skapar fler arbetstillfällen som i sin tur gynnar levnadsvillkoren på orten. Den goda spiralen är igång.Med en väl utarbetad strategi för hur tillväxten i besöksnäringen
ska ske bildas en god jordmån för att öka destinationens attraktionskraft. Här kan människor bo leva och verka.
Här vill vi vara!Läs även del 2 i vår artikelserie om destinationsutveckling – Samverkan är motor som publiceras den 17 oktober.
Författare: gästskribenterna Peter & Peter, Destinationsbyggarna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration: Annika Stårner
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-