-
I destinationen är alla vinnare (Destinationen – ett gemensamt lyft)
Vad är en destination? Enkelt uttryck – en plats, ett resmål, ett område som är intressant och konkurrenskraftigt med ett tillräckligt brett och variationsrikt utbud för att locka och erbjuda besökarna en helhets-
upplevelse.Vad är en bra destination? En destination som besökarna längtar till, pratar om, är i ständig utveckling och som växer. Hit måste vi bara åka!
Att bygga en destination är ett noggrant, långsiktigt, tålamods-
krävande arbete men framförallt väldigt roligt, utmanande och
lönande med målfokus att skapa verksamheter som bygger på uppdrag och affärer stabilt vilande på egna ben.Förståelse och insikt om vikten av samverkan och samarbete är grundbultar i destinationsbygget. Att släppa rädslan, se varandra
som kompanjoner istället för konkurrenter ger en härlig växtkraft. Genom att samarbeta kring marknadsföring och destinationens turistutbud inom mat, boende, upplevelser och offentliga tjänster
kan man locka fler turister, få de att stanna en dag till och genom
det spendera mer pengar på orten. Det är bra!Företagare som vinnare
Ur näringslivsperspektiv är målsättningen att lokala företag
stimuleras och gynnas när de marknadsför och lyfter fram
varandras olika verksamheter. Direkta vinster är möjlighet
till bredare marknadsföring, kompetenshöjning och ökad
kännedom om varumärket. Nya vänner, trygghet och
stimulans kommer på köpet.Det offentliga som vinnare
Fler besökare skapar fler arbetstillfällen som i sin tur gynnar levnadsvillkoren på orten. Den goda spiralen är igång.Med en väl utarbetad strategi för hur tillväxten i besöksnäringen
ska ske bildas en god jordmån för att öka destinationens attraktionskraft. Här kan människor bo leva och verka.
Här vill vi vara!Läs även del 2 i vår artikelserie om destinationsutveckling – Samverkan är motor som publiceras den 17 oktober.
Författare: gästskribenterna Peter & Peter, Destinationsbyggarna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration: Annika Stårner
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-