-
Destinationsutveckling i praktiken, del 3
I två artiklar har vi berättat om vad vi tycker är fundamentalt och viktigt i arbetet med att bygga en destination. Vi har pratat om det gemensamma lyftet och den avgörande samverkan.
Men hur gör man då – i praktiken?
Ofta föds idéerna ur ett behov. Ett behov som någon identifierar och som behöver undersökas. Vad består behovet av? Någon behöver göra något, exempelvis utveckla sin produkt, sitt erbjudande och marknadsföra sig. Det offentligas, kommunen i fråga, behov handlar om att skapa förutsättningar för att folk vill bo kvar eller återvända. Ofta handlar det om att göra detta tillsammans.
Kommunen har oftast möjlighet att initialt erbjuda lämpliga mötesplatser, vara värd och sammankallande för möten med inbjudna, potentiella ”destinationsbyggare” dvs de lokala näringsidkarna på orten. Här skapas en god jordmån för att driva utvecklingen framåt inom besöksnäringen, nya produkter ser dagens ljus, gemensamma marknadsföringsinsatser kommer till stånd, hur ”säljer” vi vår destination? Och ingen vet bättre än de som bor och verkar på orten vad besökarna, turisterna, gästerna behöver och efterfrågar. Hur vill vi uppfattas, vad är vi och vilka gäster riktar vi oss mot är några av de frågeställningar som dyker upp, penetreras och blir en del av den viktiga strategin i destinationsutveckling och bildandet av ett destinationsbolag.
Inom ramen för destinationsbolaget kopplas kommunala uppdrag knutna till besöksnäringen på. Det kan till exempel vara att driva turistbyrå, hembygdsgård, besöksmål som tidigare drivits av kommunen och nu istället driftas av destinationsbolaget. Detta skapar mantimmar som möjliggör för destinationsbolaget att exempelvis arbeta med bokningsbarhet och digital tillgänglighet.
Det goda exemplet
Ett gott exempel på detta är Visit Idre i norra Dalarna. Där har den lokala turistföreningen gjort gemensam sak med ortens näringsidkare och skapat destinationsbolaget Visit Idre AB. Just i detta exempel har utvecklingen av destinationen Idre ett tydligt mål med både höjd och bredd inom konceptet för det offentliga som det privata genom BO – LEVA – VERKA.Har du missat att läsa del 1 och 2 i serien om destinationsutveckling? Här kan du läsa artiklarna:
Del 1: I destinationen är alla vinnare
Nästa vecka – Destinationsbyggarna – artikel 4
När kulorna ska in – finansiell hållbarhet.
Författarna av artiklarna ovan är skrivna av Destinationsbyggarna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-