-
Ny turistbyrå för barn har öppnats
Sverige har fått en ny turistbyrå – för barn.
Det är STF, Svenska Turistföreningen, som öppnar turistbyrån för barn. Barnen kan få inspiration om resor och tipsa varandra om roliga upplevelser i Sverige. På sajten kan barnen titta på animerade filmer om Allemansrätten där man får träffa grenen Gippi, stubben Sasha och den sura vattendroppen Dido som hjälper den vilsna soppåsen Pim hem till sin papperskorg.
”- Syftet med satsningen är att vara ett forum skapat av barn, för barn. Det finns bra resesajter, men ingen där barnen själva står för innehållet och tipsen. Vi på STF vill belysa att bästa semestern varken behöver vara särskilt dyr eller långt bort för att bli en succé för hela familjen. Inga tips är för stora eller för små. Barnen ska ta med oss in i deras semesteruniversum”, Mariam Hibombo, projektledare på Svenska Turistföreningen.
Snålt med friluftsdagar i den svenska skolan
Idag är det inte obligatoriskt för skolorna att anordna friluftsdagar som det var för i tiden. Detta medför att inte alla barn får lära sig om och uppleva naturen. Här kan barnens turistbyrå göra samhället en stor tjänst genom att lära och få fler barn att bli intresserade av vår natur.Barn kommunicerar allt mer via Internet och användandet ökar som mest i den tidiga skolåldern. Fler än hälften av svenska åttaåringar använder idag Internet för faktasökning, och två tredjedelar av elvaåringarna är aktiva i sociala nätverk.
”- Skärmtid och ett intresse för naturen behöver inte krocka. Tvärtom kan de balanseras och förstärka varandra. Förutom själva sajten och filmerna har vi skapat en bot, en datorprogrammerad ”person” i de kanaler där barnen redan befinner sig. Barnen kan med hjälp av grenen Gippi guidas genom innehållet på Barnens Turistbyrå genom att chatta, vår närvaro ska vara på barns vis helt enkelt”, avslutar Mariam Hibombo.
Källa: STF
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: STF
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-