-
Ny turistbyrå för barn har öppnats
Sverige har fått en ny turistbyrå – för barn.
Det är STF, Svenska Turistföreningen, som öppnar turistbyrån för barn. Barnen kan få inspiration om resor och tipsa varandra om roliga upplevelser i Sverige. På sajten kan barnen titta på animerade filmer om Allemansrätten där man får träffa grenen Gippi, stubben Sasha och den sura vattendroppen Dido som hjälper den vilsna soppåsen Pim hem till sin papperskorg.
”- Syftet med satsningen är att vara ett forum skapat av barn, för barn. Det finns bra resesajter, men ingen där barnen själva står för innehållet och tipsen. Vi på STF vill belysa att bästa semestern varken behöver vara särskilt dyr eller långt bort för att bli en succé för hela familjen. Inga tips är för stora eller för små. Barnen ska ta med oss in i deras semesteruniversum”, Mariam Hibombo, projektledare på Svenska Turistföreningen.
Snålt med friluftsdagar i den svenska skolan
Idag är det inte obligatoriskt för skolorna att anordna friluftsdagar som det var för i tiden. Detta medför att inte alla barn får lära sig om och uppleva naturen. Här kan barnens turistbyrå göra samhället en stor tjänst genom att lära och få fler barn att bli intresserade av vår natur.Barn kommunicerar allt mer via Internet och användandet ökar som mest i den tidiga skolåldern. Fler än hälften av svenska åttaåringar använder idag Internet för faktasökning, och två tredjedelar av elvaåringarna är aktiva i sociala nätverk.
”- Skärmtid och ett intresse för naturen behöver inte krocka. Tvärtom kan de balanseras och förstärka varandra. Förutom själva sajten och filmerna har vi skapat en bot, en datorprogrammerad ”person” i de kanaler där barnen redan befinner sig. Barnen kan med hjälp av grenen Gippi guidas genom innehållet på Barnens Turistbyrå genom att chatta, vår närvaro ska vara på barns vis helt enkelt”, avslutar Mariam Hibombo.
Källa: STF
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: STF
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-