-
Hotellkedjan som skall driva hotell i Nordens högsta byggnad
När det stod klart att man skulle bygga en 245 meter hög byggnad, Karlatornet, i Göteborg var det många som var intresserade av att driva ett hotell där.
Hotellet kommer att drivas av hotellkedjan Clarion Hotels.
”- Det finns de som tror att the sky’s the limit. Det är fel! 2021 kommer detta bli tydligt för gästerna på Clarion Hotel Karlatornet. De kommer tro att de hamnat i nirvana när de tittar ut från takrestaurangen. Det här blir episkt”, säger Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen.
Hotellet kommer att ha 300 rum, restauranger, barer, stora konferensutrymmen, gym och spa.
Förutom hotell kommer Karlatornet att inrymma både bostäder och kontor.
”- En av de värsta grejerna med att bo på ett riktigt bra hotell är dagen då du ska checka ut och åka hem. Man vet att man kommer att sakna bekvämligheterna på hotellet. Detta löser vi med Karlatornet. Bor du i en lägenhet där så kan du använda dig av hotellets concierge, beställa room service och städning från hotellet samt träna i hotellets gym. Det här kommer bli Nordens mest bekväma boende”, säger Stordalen.
Byggnaden byggs av företaget Serneke.
”- Det här är mitt drömprojekt. Ett projekt som växt genom åren och som vi nu äntligen kan förverkliga. Det känns också oerhört bra att vi idag skrivit under kontraktet med Nordic Choice Hotels. Vi har en gemensam ambition att service och upplevelse i huset ska vara minst lika imponerande som tornet”, säger Sernekes ägare Ola Serneke.
Karlatornet står klart år 2021.
Fakta Karlatornet:
Byggstart: 2017
Beståndsdelar: Bostäder, hotell, restauranger och kontor
Plats: Lindholmen, Göteborg
Hotellyta: 17 000 kvadratmeter
Arkitekt: Skidmore, Owings & Merrill
Antal hotellrum: 300, varav de bästa sviterna är på våning 58
Konferenskapacitet: ca 2000 kvm med en maxkapacitet på drygt 500 personer.
Restauranger
Barer
Gym
SpaService: De boende i fastigheten kommer att kunna använda conciergetjänster från hotellet, beställa mat från hotellets restauranger, nyttja städtjänster samt få tillgång till gym.
Källa: Nordic Choice Hotels
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Serneke Projektutveckling
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-