-
Sluta skriv potential!
Hur många gånger använder vi inte ordet potential i samma mening som turism? Drygt 400 000 träffar på Google säger ju en hel del! Men vad den där potentialen innehåller uttrycks nästan aldrig utan den blir snarare som en förlängning av av ordet turism eller besöksnäring (besöksnäring + potential 34 000 träffar). Jag har förmodligen gjort det självt men är numera fokuserad på att inte använda ordet över huvud taget!
Ungefär så här ser det ut:
– Stor potential för besöksnäringen i xxxxx
– Besöksnäring med enorm potential – visit xxxx
– Besöksnäring i xxx har en enorm potential
– Outvecklat turistlän med potential
– Hållbar turism har stor potentialJag tror vi alla känner igen den och alla har skrivit ungefär som ovan! Men vi har inte talat om vad den är, hur stor den är och/eller vad det innebär. Förmodligen har vi någonstans lagt till ordet ”världsklass” men då också utan att definiera vad det innebär eller för vem. Världsklass för oss nordbor med politisk, geologisk, etnisk och/eller klimatmässig stabilitet har en helt annan innebörd än för många andra delar av världen.
Ett par definitioner:
#Potential, någon eller något har möjlighet att utvecklas eller med tiden bli något signifikant mer värdefullt än det är just nu#
eller
#möjlighet; potentiell chans att lyckas (eller misslyckas, min anm.)
Det är sällan eller aldrig som vi faktiskt förklarar vad potentialen är, innehåller eller kan bli. Det är som vi försöker beskriva ett fantastiskt nirvana någon stans längre bort och dessutom som någon annan ska investera i. Vanan med denna potential är så stark att den till och från används i regerings- och riksdagssammanhang. Den ligger ofta som grund för stöd och bidrag och generellt som fakta! Jag tror inte det finns någon annan näring som använder ordet lika frekvent och lika ogrundat.
Vi måste tvinga/lära oss att skriva den fakta vi menar istället för att slarva bort det med ”potential”. Potential är inte enbart ett positivt ord. Potentialen är faktiskt att det är lika dåligt som det kan bli bra.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
Tweets by RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-