-
Sluta skriv potential!
Hur många gånger använder vi inte ordet potential i samma mening som turism? Drygt 400 000 träffar på Google säger ju en hel del! Men vad den där potentialen innehåller uttrycks nästan aldrig utan den blir snarare som en förlängning av av ordet turism eller besöksnäring (besöksnäring + potential 34 000 träffar). Jag har förmodligen gjort det självt men är numera fokuserad på att inte använda ordet över huvud taget!
Ungefär så här ser det ut:
– Stor potential för besöksnäringen i xxxxx
– Besöksnäring med enorm potential – visit xxxx
– Besöksnäring i xxx har en enorm potential
– Outvecklat turistlän med potential
– Hållbar turism har stor potentialJag tror vi alla känner igen den och alla har skrivit ungefär som ovan! Men vi har inte talat om vad den är, hur stor den är och/eller vad det innebär. Förmodligen har vi någonstans lagt till ordet ”världsklass” men då också utan att definiera vad det innebär eller för vem. Världsklass för oss nordbor med politisk, geologisk, etnisk och/eller klimatmässig stabilitet har en helt annan innebörd än för många andra delar av världen.
Ett par definitioner:
#Potential, någon eller något har möjlighet att utvecklas eller med tiden bli något signifikant mer värdefullt än det är just nu#
eller
#möjlighet; potentiell chans att lyckas (eller misslyckas, min anm.)
Det är sällan eller aldrig som vi faktiskt förklarar vad potentialen är, innehåller eller kan bli. Det är som vi försöker beskriva ett fantastiskt nirvana någon stans längre bort och dessutom som någon annan ska investera i. Vanan med denna potential är så stark att den till och från används i regerings- och riksdagssammanhang. Den ligger ofta som grund för stöd och bidrag och generellt som fakta! Jag tror inte det finns någon annan näring som använder ordet lika frekvent och lika ogrundat.
Vi måste tvinga/lära oss att skriva den fakta vi menar istället för att slarva bort det med ”potential”. Potential är inte enbart ett positivt ord. Potentialen är faktiskt att det är lika dåligt som det kan bli bra.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
Tweets by RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-