-
Sluta skriv potential!
Hur många gånger använder vi inte ordet potential i samma mening som turism? Drygt 400 000 träffar på Google säger ju en hel del! Men vad den där potentialen innehåller uttrycks nästan aldrig utan den blir snarare som en förlängning av av ordet turism eller besöksnäring (besöksnäring + potential 34 000 träffar). Jag har förmodligen gjort det självt men är numera fokuserad på att inte använda ordet över huvud taget!
Ungefär så här ser det ut:
– Stor potential för besöksnäringen i xxxxx
– Besöksnäring med enorm potential – visit xxxx
– Besöksnäring i xxx har en enorm potential
– Outvecklat turistlän med potential
– Hållbar turism har stor potentialJag tror vi alla känner igen den och alla har skrivit ungefär som ovan! Men vi har inte talat om vad den är, hur stor den är och/eller vad det innebär. Förmodligen har vi någonstans lagt till ordet ”världsklass” men då också utan att definiera vad det innebär eller för vem. Världsklass för oss nordbor med politisk, geologisk, etnisk och/eller klimatmässig stabilitet har en helt annan innebörd än för många andra delar av världen.
Ett par definitioner:
#Potential, någon eller något har möjlighet att utvecklas eller med tiden bli något signifikant mer värdefullt än det är just nu#
eller
#möjlighet; potentiell chans att lyckas (eller misslyckas, min anm.)
Det är sällan eller aldrig som vi faktiskt förklarar vad potentialen är, innehåller eller kan bli. Det är som vi försöker beskriva ett fantastiskt nirvana någon stans längre bort och dessutom som någon annan ska investera i. Vanan med denna potential är så stark att den till och från används i regerings- och riksdagssammanhang. Den ligger ofta som grund för stöd och bidrag och generellt som fakta! Jag tror inte det finns någon annan näring som använder ordet lika frekvent och lika ogrundat.
Vi måste tvinga/lära oss att skriva den fakta vi menar istället för att slarva bort det med ”potential”. Potential är inte enbart ett positivt ord. Potentialen är faktiskt att det är lika dåligt som det kan bli bra.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
Tweets by RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-