-
Shoppingturismen ökar i Sverige
Shoppingturism är redan en reseanledning och nu ökar den i Sverige. Det är både svenska och utländska besökare som som tillsammans handlade för 85 miljarder kronor under 2016 – en ökning med 8,9%. Detta enligt Svensk Handels rapport ”Shoppingturismen i Sverige”.
”- Kundgruppen besökare utgör en stor potential för handeln. Vi råder därför våra medlemmar att engagera sig lokalt för att lära sig mer om vilka besökare som finns på platsen där de verkar. Med strategiska samarbeten och erbjudanden kan försäljningen öka”, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Shoppingturism en stor intäktskälla för handeln
Besökares shopping står idag för 11% av den svenska detaljhandelns omsättning vilket betyder att det är en viktig målgrupp för butikerna. Sedan år 2000 har shoppingturismen i Sverige ökat med 136 procent.
”- Handeln spelar en viktig roll för platsens attraktionskraft. Många gånger är shopping huvudorsaken med själva resan. I tider där digitalisering och internationalisering förändrar spelplanen för handeln blir kundgruppen besökare allt viktigare”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Svensk Handels prognos visar att de utländska besökarnas omsättning kan uppgå till 62 miljarder kronor år 2020. En summa som är en och en halv gånger högre än detaljhandelns omsättning i Göteborg under 2016.
Läs rapporten i sin helhet här:
Shoppingturism 2017 Svensk Handel
Vill du läsa fler rapporter? Besök Turismnytts sida Rapporter.
Källa: Svensk Handel
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svensk Handel
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-