-
Inspirerande besöksnäringsdag i Linköping
De lokala och regionala besöksnäringsdagarna blir allt fler. Den gångna veckan var det dags för Linköping att, i samarbete med ALMI, arrangera sin för sjunde gången.
Efter en varierad lunchbuffé vidtog de mycket informativa och inspirerande föredragen. Först ut var Jörgen Nilsson från Visit Linköping som berättade om hur bra det går för Linköping. Man har fått flera fina utmärkelser under 2016 och 2017, bland annat Årets studentstad 2016 och Årets arrangör. En annan höjdpunkt under året har varit den stora bomässan Vallastaden. För trettonde året i rad har antalet gästnätter ökat.
Sedan kom Linda Hörnfeldt, VD för och grundare av, Influencers of Sweden. Hon gav oss all information man kan behöva om influencers, hur dessa jobbar, vad de kan göra för större och mindre besöksnäringsföretag och hur man skall tänka när man anlitar dem. Senare under dagen tipsade också Jerry Engström om hur man kan nå ut i oanad omfattning genom att tänka utanför boxen. Man kan exempelvis använda sig av en långtradarchaufför med stort nätverk för att få vägkrogen att lyfta.
Den otacksamma uppgiften att ta hand om passet före nätverkar- och fikapausen tog sig Johan Johansson från Outfox an med bravur! Aldrig har ämnet data varit så roligt och inspirerande. Johan tipsade också om hur enkelt det är att hitta lösningar på problem – skriv frågan i Google(!) och hur mycket bra utbildning i allt man kan göra med Facebook som Facebook själva erbjuder. Det är dessutom gratis! De flesta tog nog med sig mer insikter därifrån om hur man kan få sin sajt och sitt företag att ta för sig bättre i digitala/sociala kanaler än man fått sedan Internets födelse. Dessutom med ett leende på läpparna och ett liv förlängt med ett år eller så (om det nu stämmer att skratt har den effekten).
Nätverkande med kanaler
Dagar som denna bjuder ju förutom all kunskap och inspiration också ett utmärkt tillfälle till nätverkande. Möten IRL är onekligen ett viktigt komplement till mötena i sociala och digitala kanaler. På tal om kanaler så har ju Linköping och närområdet två i allra högsta grad fysiska kanaler, Göta Kanal och Kinda Kanal. Turismnytt passade på att träffa representanter för båda och kunde konstatera att mycket är på gång hos och runt dessa kulturhistoriska skatter med fantastisk besöksnäringspotential.
Passa gärna på att söka upp oss eller boka en kort pratstund när vi är ute i besöksnäringssverige såhär. På Turismnytt.se och i nyhetsbreven hittar ni information och var kommer vara.
Efter pausen blev det korta presentationer av två av utställarna på den lilla minimässan man hade ordnat i anslutning. Det var Gaia och OnSpotStory som hade lösningar på hur man digitaliserar en plats respektive guidar via mobilen.
Dagen avslutades med intressanta lärdomar och idéer från Jerry Engström, före detta global marknadschef på Fjällräven och nu själv besöksnäringsföretagare i Höga Kusten. Det har aldrig varit så lätt att nå ut med sitt budskap men heller aldrig så svårt att få människor att bry sig. Därför måste man bygga förtroende och ge värde. Det gäller att särskilja sig och rikta sig till relevanta målgrupper, var några av hans budskap. Att vara generös och ge mycket ger alltid mycket tillbaka var ett annat tips, inte minst när det gäller Facebook.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visit Linköping
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-