-
Inspirerande besöksnäringsdag i Linköping
De lokala och regionala besöksnäringsdagarna blir allt fler. Den gångna veckan var det dags för Linköping att, i samarbete med ALMI, arrangera sin för sjunde gången.
Efter en varierad lunchbuffé vidtog de mycket informativa och inspirerande föredragen. Först ut var Jörgen Nilsson från Visit Linköping som berättade om hur bra det går för Linköping. Man har fått flera fina utmärkelser under 2016 och 2017, bland annat Årets studentstad 2016 och Årets arrangör. En annan höjdpunkt under året har varit den stora bomässan Vallastaden. För trettonde året i rad har antalet gästnätter ökat.
Sedan kom Linda Hörnfeldt, VD för och grundare av, Influencers of Sweden. Hon gav oss all information man kan behöva om influencers, hur dessa jobbar, vad de kan göra för större och mindre besöksnäringsföretag och hur man skall tänka när man anlitar dem. Senare under dagen tipsade också Jerry Engström om hur man kan nå ut i oanad omfattning genom att tänka utanför boxen. Man kan exempelvis använda sig av en långtradarchaufför med stort nätverk för att få vägkrogen att lyfta.
Den otacksamma uppgiften att ta hand om passet före nätverkar- och fikapausen tog sig Johan Johansson från Outfox an med bravur! Aldrig har ämnet data varit så roligt och inspirerande. Johan tipsade också om hur enkelt det är att hitta lösningar på problem – skriv frågan i Google(!) och hur mycket bra utbildning i allt man kan göra med Facebook som Facebook själva erbjuder. Det är dessutom gratis! De flesta tog nog med sig mer insikter därifrån om hur man kan få sin sajt och sitt företag att ta för sig bättre i digitala/sociala kanaler än man fått sedan Internets födelse. Dessutom med ett leende på läpparna och ett liv förlängt med ett år eller så (om det nu stämmer att skratt har den effekten).
Nätverkande med kanaler
Dagar som denna bjuder ju förutom all kunskap och inspiration också ett utmärkt tillfälle till nätverkande. Möten IRL är onekligen ett viktigt komplement till mötena i sociala och digitala kanaler. På tal om kanaler så har ju Linköping och närområdet två i allra högsta grad fysiska kanaler, Göta Kanal och Kinda Kanal. Turismnytt passade på att träffa representanter för båda och kunde konstatera att mycket är på gång hos och runt dessa kulturhistoriska skatter med fantastisk besöksnäringspotential.
Passa gärna på att söka upp oss eller boka en kort pratstund när vi är ute i besöksnäringssverige såhär. På Turismnytt.se och i nyhetsbreven hittar ni information och var kommer vara.
Efter pausen blev det korta presentationer av två av utställarna på den lilla minimässan man hade ordnat i anslutning. Det var Gaia och OnSpotStory som hade lösningar på hur man digitaliserar en plats respektive guidar via mobilen.
Dagen avslutades med intressanta lärdomar och idéer från Jerry Engström, före detta global marknadschef på Fjällräven och nu själv besöksnäringsföretagare i Höga Kusten. Det har aldrig varit så lätt att nå ut med sitt budskap men heller aldrig så svårt att få människor att bry sig. Därför måste man bygga förtroende och ge värde. Det gäller att särskilja sig och rikta sig till relevanta målgrupper, var några av hans budskap. Att vara generös och ge mycket ger alltid mycket tillbaka var ett annat tips, inte minst när det gäller Facebook.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visit Linköping
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
-
Gästbloggare
-