-
Konferens i Jönköping om framtidens turism
Den gångna veckan stod Jönköping värd för den internationella turismkonferensen Enter med fokus på IT, resor och turism. Konferensen samlade representanter från forskning, bransch, myndigheter och andra organisationer. Syftet var att utbyta och dela med sig av och utmana den senaste forskningen inom området.
Jönköping lyckades ro hem stor turismkonferens
Konferensen har tidigare hållits i olika storstäder världen runt och denna den 25e i ordningen lyckades Jönköping ro hem. En bedrift och en ära bara det. Dessutom kopplade man på en, kalla det för ”bikonferens”, med fokus på kopplingen till den praktiska verklighet som branschen verkar i. Namnet på denna del var träffande nog Focus Scandinavia.
Hur forskningen kan omsättas i praktiken
På Focus Scandinavia fick de knappt hundra deltagarna ta del av intressanta föredrag. Dessa handlade om allt från hur man kan främja turism genom att använda tiden i bilen på väg till resmålet för att få information om destinationen, till hur Dreamhack har blivit ett event som lockar stora mängder av besökare till Jönköping (bland annat) eller hur Köpenhamn har totalt omdefinierat begreppet turism. Deltagarna var huvudsakligen representanter från olika destinationsorganisationer runt om i Sverige med en viss Smålandsdominans av naturliga skäl.
En event/konferens av den här typen är alltid ett bra tillfälle att nätverka och träffa gamla och nya bekantskaper i branschen, men också att bli påmind om kända sanningar och framför allt få del av nya rön och inspirerande tips. Kanske finns det förutsättningar att göra detta till en återkommande mötesplats för branschen att nätverka, lära och inspireras, men då måste nog informationen om nyttan med och innehållet i evenemanget kommuniceras tydligare och marknadsföras bättre för att locka fler. De flesta deltagarna verkade komma till årets konferens med ett ovanligt ”blankt papper”.
Läs om fler konferenser i branschen här.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Destination Jönköping/Peter Appelin
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-