-
Konferens i Jönköping om framtidens turism
Den gångna veckan stod Jönköping värd för den internationella turismkonferensen Enter med fokus på IT, resor och turism. Konferensen samlade representanter från forskning, bransch, myndigheter och andra organisationer. Syftet var att utbyta och dela med sig av och utmana den senaste forskningen inom området.
Jönköping lyckades ro hem stor turismkonferens
Konferensen har tidigare hållits i olika storstäder världen runt och denna den 25e i ordningen lyckades Jönköping ro hem. En bedrift och en ära bara det. Dessutom kopplade man på en, kalla det för ”bikonferens”, med fokus på kopplingen till den praktiska verklighet som branschen verkar i. Namnet på denna del var träffande nog Focus Scandinavia.
Hur forskningen kan omsättas i praktiken
På Focus Scandinavia fick de knappt hundra deltagarna ta del av intressanta föredrag. Dessa handlade om allt från hur man kan främja turism genom att använda tiden i bilen på väg till resmålet för att få information om destinationen, till hur Dreamhack har blivit ett event som lockar stora mängder av besökare till Jönköping (bland annat) eller hur Köpenhamn har totalt omdefinierat begreppet turism. Deltagarna var huvudsakligen representanter från olika destinationsorganisationer runt om i Sverige med en viss Smålandsdominans av naturliga skäl.
En event/konferens av den här typen är alltid ett bra tillfälle att nätverka och träffa gamla och nya bekantskaper i branschen, men också att bli påmind om kända sanningar och framför allt få del av nya rön och inspirerande tips. Kanske finns det förutsättningar att göra detta till en återkommande mötesplats för branschen att nätverka, lära och inspireras, men då måste nog informationen om nyttan med och innehållet i evenemanget kommuniceras tydligare och marknadsföras bättre för att locka fler. De flesta deltagarna verkade komma till årets konferens med ett ovanligt ”blankt papper”.
Läs om fler konferenser i branschen här.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Destination Jönköping/Peter Appelin
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
-
Gästbloggare
-