-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster. Många gör redan ett fantastiskt jobb med värdskap, ambassadörskap och attraktiva produkter – men för att nå längre internationellt behövs även förståelse för trender, målgrupper och hur man når ut digitalt.
Exportdagen gick av stapeln på Framtidsbruket i Hälleforsnäs, stort tack för att jag fick komma och dessutom se denna unika destination.
STUA går i graven
Innan jag går in på mina tips vill jag ta tillfället i akt och passa på att tacka STUA för roliga och givande samarbeten genom åren. Jag tycker alltid att ni uppfattats som proffsiga och schysta att ha att göra med. Men ännu viktigare är att jag upplever att företagen och kommunerna i Sörmland har uppskattat era insatser. Ni som jobbat på STUA kan vara stolta!
Här är en sammanfattning av de viktigaste insikterna och några av mina tips för effektiv internationell marknadsföring.
Trender att ha koll på
Resetrenderna för 2024/25 visar tydligt att resenärerna söker mer än bara ett boende. De vill ha mening, lugn och genuina möten.
Några starka strömningar är
- “Noise canceling” och “light pollution escapes” – nattliga upplevelser trendar och behovet av tystnad och mörker verkar vara en trend att paketera.
- “Adventure for all ages” – Ålder är bara en siffra I takt med att vi blir allt äldre efterfrågas äventyr allt högre upp i åldrarna.
- “COOLcation” – Det säger sig självt att man inte kan stå ut med 45 grader hela somrarna, här spelar klimatförändringarna oss i händerna så lyft den friska luften och det svala klimatet i er kommunikation.
- “Deeper connection” – Resenärer vill handla och smaka lokalt.
- AI som reseplanerare – Allt fler använder AI-verktyg för att hitta inspiration och planera resor, det är dock bara en bråkdel av den volymen som finns på exempelvis Google så sätt det i paritet och försök att prioritera. Men absolut en trend värd att hålla koll på. Det är dock så att mycket av det arbetet du gör för att jobba med SEO även gynnar din synlighet i AI-verktygen.
Det kan sammanfattas som att din plats eller verksamhet har mycket att vinna på att erbjuda autenticitet, lugn, närhet och personliga berättelser – värden som Sverige har i överflöd.
Förstå den internationella gästen
Resenärer från olika länder söker olika saker, du har mycket att vinna på att förstå vad som efterfrågas från den specifika marknaden. Och även hur de söker, vilka söktermer de använder och vilka plattformar de nyttjar. Att förstå dessa skillnader är avgörande när du väljer språk, bilder och kanaler.
5 av 9 steg till effektiv internationell marknadsföring
- Tripadvisor är din vän
Internationella gäster använder Tripadvisor långt mer än inhemska turister.
Tips: Testa “Ad Express” för att nå specifika målgrupper direkt i rätt land.- Skriv på flera språk
Du behöver inte översätta hela webbplatsen, men börja med nyckelsidor/eller en landningssida.
Tips: Använd AI för att översätta- Förstå gästen genom data
Kombinera egen data (Google Analytics, Search Console) med extern (Google Trends, Answer the Public).
Tips: Analysera vilka sökord som används i olika länder.- Paketera med andra
Skapa inspiration genom att koppla ihop boende, mat och aktiviteter i området så det blir enkelt för gästen.
Tips: Våga vara nischad – “fågelskådning i Sörmland” kan vara mer lockande än “semester i Sverige”.- Välj ett land och en målgrupp i taget
Börja smått, lär känna marknaden, och bygg därifrån.
Tips: Hitta lokala samarbeten och relevanta kanaler i det landet.Vill du få de andra tipsen får du anmäla dig till Fjällbyråns nyhetsbrev eller varför inte boka en workshop eller ett strategimöte för att prata mer specifikt kring hur er destination eller företag kan förbättra er digitala marknadsföring.
Tack för att du läst!
/Marcus
Här kan ni läsa fler av Marcus Ståhls blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-