-
Svensk barnfilm lockar utländska besökare
Svensk barnfilm lockar besökare från hela världen. Det kan man konstatera när man tittar på besöksantalet till det nya besöksmålet Filmbyn Småland.
Svensk barnfilm skapar möjligheter
Filmbyn Småland öppnades förra sommaren och ligger i Mariannelund. Här kretsar allt kring Astrid Lindgrens filmskapande och svensk barnfilm.
I Filmbyn kan du se hur det gick till att skapa framförallt Astrid Lindgrens filmer. Arbetet med utställningen har letts av Ingmarie Halling som också var utställningsproducent för ”ABBA – the museum”. Modern teknik har varit i fokus och du kan bland annat hoppa över ett digitalt helvetesgap och skapa egna filmklipp där du hissas upp i en virtuell flaggstång.
”- Vår digitala våning är väldigt populär men en rolig kontrast blir att sätta soppskålen på huvudet eller provsitta Lilla gubben. Jag tror att det är mixen mellan analoga och digitala upplevelser som är vår styrka”, säger projektledare Robert Glader.
Överträffat sina mål
Innan Filmbyn öppnades så satte man som mål att ta locka 7.500 besökare det första verksamhetsåret. Nu när 2017 summerats räknar man till 10.300 besökare varav 30% kommer från utlandet.
Fortsätter utveckla filmbyn
Men även om man har överträffat sina mål så är utvecklingsarbetet i full gång.
”- Dels utvecklar vi just nu utemiljön så att även den blir en lekfull och filmisk upplevelse. Därtill arbetar vi fram en audioguide så att besökaren ska få ännu mer starka berättelser med sig hem”, säger Robert Glader.
Viktigt att involvera lokalbor
Att besöksmålet ligger i Mariannelund är ingen slump – här finns en mängd inspelningsplatser för filmerna om Emil i Lönneberga.
Bakgrunden till satsningen är en idé från Mariannelundsbon Anna Mellergård och satsningen stöds av Eksjö kommun, Region Jönköpings län, Postkodlotteriets kulturstiftelse, Länsstyrelsen i Jönköpings län, Emilkraften och Astrid Lindgrens hembygd.
I grunden finns dock en unik konstruktion med ett bolag där lokalbor och intresserade personer kunnat köpa in sig som aktieägare till en symbolisk summa. Bland aktieägarna finns även ett antal kända personer, däribland Smålandsbördiga Björn Ulvaeus och tidigare statsminister Ingvar Carlsson.
”- Det finns en enorm kraft i vår konstruktion. Det här är en satsning där samverkan står i fokus. Det är just den kraften vi ska använda oss av för att inom 5 år nå 30 000 besökare per år”, avslutar Robert Glader.
Vill du läsa om kommande projekt inom besöksnäringen? Klicka här!
Källa: Filmbyn Småland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Filmbyn Småland
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-