-
Svensk barnfilm lockar utländska besökare
Svensk barnfilm lockar besökare från hela världen. Det kan man konstatera när man tittar på besöksantalet till det nya besöksmålet Filmbyn Småland.
Svensk barnfilm skapar möjligheter
Filmbyn Småland öppnades förra sommaren och ligger i Mariannelund. Här kretsar allt kring Astrid Lindgrens filmskapande och svensk barnfilm.
I Filmbyn kan du se hur det gick till att skapa framförallt Astrid Lindgrens filmer. Arbetet med utställningen har letts av Ingmarie Halling som också var utställningsproducent för ”ABBA – the museum”. Modern teknik har varit i fokus och du kan bland annat hoppa över ett digitalt helvetesgap och skapa egna filmklipp där du hissas upp i en virtuell flaggstång.
”- Vår digitala våning är väldigt populär men en rolig kontrast blir att sätta soppskålen på huvudet eller provsitta Lilla gubben. Jag tror att det är mixen mellan analoga och digitala upplevelser som är vår styrka”, säger projektledare Robert Glader.
Överträffat sina mål
Innan Filmbyn öppnades så satte man som mål att ta locka 7.500 besökare det första verksamhetsåret. Nu när 2017 summerats räknar man till 10.300 besökare varav 30% kommer från utlandet.
Fortsätter utveckla filmbyn
Men även om man har överträffat sina mål så är utvecklingsarbetet i full gång.
”- Dels utvecklar vi just nu utemiljön så att även den blir en lekfull och filmisk upplevelse. Därtill arbetar vi fram en audioguide så att besökaren ska få ännu mer starka berättelser med sig hem”, säger Robert Glader.
Viktigt att involvera lokalbor
Att besöksmålet ligger i Mariannelund är ingen slump – här finns en mängd inspelningsplatser för filmerna om Emil i Lönneberga.
Bakgrunden till satsningen är en idé från Mariannelundsbon Anna Mellergård och satsningen stöds av Eksjö kommun, Region Jönköpings län, Postkodlotteriets kulturstiftelse, Länsstyrelsen i Jönköpings län, Emilkraften och Astrid Lindgrens hembygd.
I grunden finns dock en unik konstruktion med ett bolag där lokalbor och intresserade personer kunnat köpa in sig som aktieägare till en symbolisk summa. Bland aktieägarna finns även ett antal kända personer, däribland Smålandsbördiga Björn Ulvaeus och tidigare statsminister Ingvar Carlsson.
”- Det finns en enorm kraft i vår konstruktion. Det här är en satsning där samverkan står i fokus. Det är just den kraften vi ska använda oss av för att inom 5 år nå 30 000 besökare per år”, avslutar Robert Glader.
Vill du läsa om kommande projekt inom besöksnäringen? Klicka här!
Källa: Filmbyn Småland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Filmbyn Småland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-