-
Kiviks Musteri visar att företag kan bli framgångsrika besöksmål
Kiviks Musteri är ett kommersiellt företag som med åren har blivit ett stort besöksmål. Mer än 200 000 människor besöker de vackra gårdarna i Österlen under året, bland dem, vår Kronprinsessa Victoria.
Sydöstra Skåne är känt för sina vingårdar, mysiga restauranger och bördiga odlingsmarker. Kiviks Musteri har under flera generationer arbetat för att skapa en plats där intresset för odling och kunskap möter intresset för smaker. Detta arbete har givit frukt och skaror av nyfikna från alla håll kommer till Österlen just för att besöka Kiviks Musteri.
Kunskap är makt
Äppelodlingarna är stora och flera. Bland annat finns det en sortimentsodling där man kan jämföra färg och form på träd, blommor och frukter från över 70 olika äppelsorter. Det finns också en kulturodling som visar skillnaderna mellan 1800-talets äppelodlingar och dagens mer moderna odling.
Att lära intresserade människor om konsten att odla smakrika äpplen är otroligt viktigt för musteriet. Historien kan alla ta del av i kunskapshuset Äpplets Hus. Där finns hela fyra generationers samlade kunskap när det kommer till äppelodling.
”Vi ser vårt besökscenter både som en kulturgärning och ett sätt att bidra till Österlens utveckling. Intresset för varifrån råvaror till livsmedel kommer ökar hela tiden och här kan vi sätta in de varor vi framställer i ett attraktivt sammanhang och med en inramning som passar för dagsutflykter för alla åldrar.” Säger Thomas Jensen, VD på Kiviks Musteri.
Intresset för kultur och kunskap av olika former är stort i dagens moderna samhälle. Att göra ett kommersiellt företag till ett framgångsrikt besöksmål tar definitivt tid och kräver ambition, men Kiviks Musteri är ett av de företag som vågat satsa och nu skördar stort.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Kiviks Musteri
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-