-
Kiviks Musteri visar att företag kan bli framgångsrika besöksmål
Kiviks Musteri är ett kommersiellt företag som med åren har blivit ett stort besöksmål. Mer än 200 000 människor besöker de vackra gårdarna i Österlen under året, bland dem, vår Kronprinsessa Victoria.
Sydöstra Skåne är känt för sina vingårdar, mysiga restauranger och bördiga odlingsmarker. Kiviks Musteri har under flera generationer arbetat för att skapa en plats där intresset för odling och kunskap möter intresset för smaker. Detta arbete har givit frukt och skaror av nyfikna från alla håll kommer till Österlen just för att besöka Kiviks Musteri.
Kunskap är makt
Äppelodlingarna är stora och flera. Bland annat finns det en sortimentsodling där man kan jämföra färg och form på träd, blommor och frukter från över 70 olika äppelsorter. Det finns också en kulturodling som visar skillnaderna mellan 1800-talets äppelodlingar och dagens mer moderna odling.
Att lära intresserade människor om konsten att odla smakrika äpplen är otroligt viktigt för musteriet. Historien kan alla ta del av i kunskapshuset Äpplets Hus. Där finns hela fyra generationers samlade kunskap när det kommer till äppelodling.
”Vi ser vårt besökscenter både som en kulturgärning och ett sätt att bidra till Österlens utveckling. Intresset för varifrån råvaror till livsmedel kommer ökar hela tiden och här kan vi sätta in de varor vi framställer i ett attraktivt sammanhang och med en inramning som passar för dagsutflykter för alla åldrar.” Säger Thomas Jensen, VD på Kiviks Musteri.
Intresset för kultur och kunskap av olika former är stort i dagens moderna samhälle. Att göra ett kommersiellt företag till ett framgångsrikt besöksmål tar definitivt tid och kräver ambition, men Kiviks Musteri är ett av de företag som vågat satsa och nu skördar stort.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Kiviks Musteri
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-