-
Kiviks Musteri visar att företag kan bli framgångsrika besöksmål
Kiviks Musteri är ett kommersiellt företag som med åren har blivit ett stort besöksmål. Mer än 200 000 människor besöker de vackra gårdarna i Österlen under året, bland dem, vår Kronprinsessa Victoria.
Sydöstra Skåne är känt för sina vingårdar, mysiga restauranger och bördiga odlingsmarker. Kiviks Musteri har under flera generationer arbetat för att skapa en plats där intresset för odling och kunskap möter intresset för smaker. Detta arbete har givit frukt och skaror av nyfikna från alla håll kommer till Österlen just för att besöka Kiviks Musteri.
Kunskap är makt
Äppelodlingarna är stora och flera. Bland annat finns det en sortimentsodling där man kan jämföra färg och form på träd, blommor och frukter från över 70 olika äppelsorter. Det finns också en kulturodling som visar skillnaderna mellan 1800-talets äppelodlingar och dagens mer moderna odling.
Att lära intresserade människor om konsten att odla smakrika äpplen är otroligt viktigt för musteriet. Historien kan alla ta del av i kunskapshuset Äpplets Hus. Där finns hela fyra generationers samlade kunskap när det kommer till äppelodling.
”Vi ser vårt besökscenter både som en kulturgärning och ett sätt att bidra till Österlens utveckling. Intresset för varifrån råvaror till livsmedel kommer ökar hela tiden och här kan vi sätta in de varor vi framställer i ett attraktivt sammanhang och med en inramning som passar för dagsutflykter för alla åldrar.” Säger Thomas Jensen, VD på Kiviks Musteri.
Intresset för kultur och kunskap av olika former är stort i dagens moderna samhälle. Att göra ett kommersiellt företag till ett framgångsrikt besöksmål tar definitivt tid och kräver ambition, men Kiviks Musteri är ett av de företag som vågat satsa och nu skördar stort.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Kiviks Musteri
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-