-
Sverige fortsätter att locka allt fler utländska turister under sommaren
Under sommarens månader växte utländsk turism till Sverige nära dubbelt så mycket jämfört med sommaren 2017. Under juni, juli och augusti har besökare i Sverige mest ägnat sig åt shopping, storstadsliv och upplevelser på landsbygden enligt Visit Swedens undersökning bland Sverigeintresserade resenärer.
Sverige fortsätter att locka till sig utländska turister under sommarmånaderna. Under juni, juli och augusti gjordes 450 000 fler övernattningar i jämförelse med förra året. Hälften av övernattningarna från utlandet görs under sommarmånaderna. Det visar statistik från Tillväxtverket/SCB över antalet övernattningar på hotell, campingplatser och andra kommersiella boendeanläggningar runt om i Sverige.
Shopping i topp för turister
Vad brukar turisterna spendera sin tid på när de är i Sverige? Enligt Visit Swedens undersökning bland Sverigeintresserade resenärer i deras prioriterade målgrupp*, ägnar de mest tid åt at shoppa, upptäcka stadslivet och att uppleva naturen på landsbygden. Även mat och dryck samt svensk kultur är populärt att utforska.
”Sveriges livfulla städer, lättillgängliga skogar, genuina samhällen, långa vackra kuster och inte minst svenskarnas öppenhet uppskattas av fler turister för varje år. Visit Sweden jobbar för att inspirera människor att stanna längre och göra mycket när de är här.” Säger Ewa Lagerqvist, VD på Visit Sweden.
Norge fortsatt största utlandsmarknaden
Sveriges största utlandsmarknad, Norge, ökar med flest övernattningar under sommaren och nådde en rekordnivå på 2,3 miljoner i år. Resandet från Danmark har börjat återhämta sig från de senaste åren och ökade med nära 60 000 övernattningar under sommarmånaderna. Även resandet från USA fortsätter att öka kraftigt med 22 000 fler övernattningar.
*Visit Swedens prioriterade målgrupp är: Den globala resenären i 7 länder, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.
- Text: Visit Sweden & Isa Mörk
- Foto: Tina Stafrén
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-