-
Camp Ripan – Binder ihop två högsäsonger
Familjen Lind på Camp Ripan i Kiruna har lyckats med något ovanligt. De har satsat på en ”hopplös” säsong och vänt den till succé. Nu vallfärdar utländska besökare i mörkaste midvinter till en stugby norr om polcirkeln.
Familjen har arbetat strategiskt
I början av 2000-talet hade Icehotel och olika vinteräventyr redan börjat attrahera den globala resenären. För Camp Ripans del handlade det om att anpassa verksamheten och anläggningen till den nya kundgruppen. Familjen Lind som äger verksamheten har jobbat strategiskt mot utlandsmarknaden i samarbete med Visit Sweden, Kiruna Lappland samt andra enskilda turistföretag i Kiruna.
”Vi har också rent fysiskt varit ute och sålt på den brittiska, tyska och japanska marknaden, både på mässor och rundresor till turoperatörer.” Säger Frida Lind-Oja, marknadschef på Camp Ripan.
Anläggningen byter lite skepnad under året
När Monica och Ove Lind köpte anläggningen 2002 hade den 90 stugor, sju anställda och en omsättning på cirka 7 miljoner kronor. 15 år senare har den fortfarande 90 stugor, men 49 helårsanställda och en omsättning på 52 miljoner kronor. Nu har sonen Dennis Lind tagit över som VD och dottern Frida Lind-Oja är marknadschefen. Vägen till dagens läge för campingen har inneburit hårt arbete och stora investeringar.
I början hade företaget lite av ett identitetsproblem: var det en campingplats och stugby, eller ett hotell med rum som var stugor? Familjen beslutade sig för att vara båda delarna, och låta anläggningen byta lite skepnad under året. De lägger ner extra tid och energi på att knyta ihop sommar- och vintersäsongen under hösten.
”När familjen tog över fanns det bara sommarsäsong, men våra föräldrar såg potentialen i vintern.” säger Dennis Lind, VD.
”Vi bestämde oss för att gräva där vi står och se till att gästerna får med sig en bit av Kiruna. Vår röda tråd är de tre kulturerna i Kiruna: Samekulturen, rallarkulturen och den tornedalska kulturen. Allt utgår från det, från material och mat till aktiviteter.” Säger Frida.
- Text: SCR & Isa Mörk
- Foto: Pär Bäckström
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
-
Gästbloggare
-