-
Camp Ripan – Binder ihop två högsäsonger
Familjen Lind på Camp Ripan i Kiruna har lyckats med något ovanligt. De har satsat på en ”hopplös” säsong och vänt den till succé. Nu vallfärdar utländska besökare i mörkaste midvinter till en stugby norr om polcirkeln.
Familjen har arbetat strategiskt
I början av 2000-talet hade Icehotel och olika vinteräventyr redan börjat attrahera den globala resenären. För Camp Ripans del handlade det om att anpassa verksamheten och anläggningen till den nya kundgruppen. Familjen Lind som äger verksamheten har jobbat strategiskt mot utlandsmarknaden i samarbete med Visit Sweden, Kiruna Lappland samt andra enskilda turistföretag i Kiruna.
”Vi har också rent fysiskt varit ute och sålt på den brittiska, tyska och japanska marknaden, både på mässor och rundresor till turoperatörer.” Säger Frida Lind-Oja, marknadschef på Camp Ripan.
Anläggningen byter lite skepnad under året
När Monica och Ove Lind köpte anläggningen 2002 hade den 90 stugor, sju anställda och en omsättning på cirka 7 miljoner kronor. 15 år senare har den fortfarande 90 stugor, men 49 helårsanställda och en omsättning på 52 miljoner kronor. Nu har sonen Dennis Lind tagit över som VD och dottern Frida Lind-Oja är marknadschefen. Vägen till dagens läge för campingen har inneburit hårt arbete och stora investeringar.
I början hade företaget lite av ett identitetsproblem: var det en campingplats och stugby, eller ett hotell med rum som var stugor? Familjen beslutade sig för att vara båda delarna, och låta anläggningen byta lite skepnad under året. De lägger ner extra tid och energi på att knyta ihop sommar- och vintersäsongen under hösten.
”När familjen tog över fanns det bara sommarsäsong, men våra föräldrar såg potentialen i vintern.” säger Dennis Lind, VD.
”Vi bestämde oss för att gräva där vi står och se till att gästerna får med sig en bit av Kiruna. Vår röda tråd är de tre kulturerna i Kiruna: Samekulturen, rallarkulturen och den tornedalska kulturen. Allt utgår från det, från material och mat till aktiviteter.” Säger Frida.
- Text: SCR & Isa Mörk
- Foto: Pär Bäckström
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-