-
Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i svenska naturen
Den 17 januari startade kampanjen ”The Edible Country”, som ska skapa internationell uppmärksamhet för spektakulära upplevelser av svenska smaker och i naturen. För detta ändamål har sju rustika träbord specialritats, snickrats och placerats ut på sju natursköna platser i Sverige. Här ska utländska besökare kunna samla råvaror i naturen som sedan tillagas och avnjuts på plats.
Recept inspirerade av svenska landskap
Kampanjen ”The Edible Country” ska inspirera utländska besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen i hela landet. Kampanjen ska skapa uppmärksamhet för destinationen Sverige i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.
Fyra svenska stjärnkockar, däribland TV-kända Niklas Ekstedt och Titti Qvarnström, har komponerat egna recept, inspirerade av de svenska landskapen. Ingredienser varierar från plats till plats men innehåller bland annat abborre, enbär och kantareller.
”Intresset för att äta hälsosam mat ökar och vi vill låta fler uppleva det rika skafferi som den svenska naturen erbjuder. Den svenska naturnära livsstilen väcker nyfikenhet hos utländska resenärer och att äta mat i det fria är så nära den svenska folksjälen man kan komma.” Säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
Ett stort samarbete
Kampanjen The Edible Country ska spridas i mat-, rese- och nyhetsmedier och via köpt och förtjänad räckvidd i sociala medier. Visit Sweden lyfter också fram kampanjen under den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or i Lyon i slutet av januari.
Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Sweden, Smålands Turism, Destination Småland, Region Kalmar län, Tourism in Skåne, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Visit Stockholm, Jämtland Härjedalen Turism och Swedish Lapland. Visit Sweden samarbetar även med Bookatable.com, Håll Sverige Rent, Primus och Fjällräven.
Bokningsbara bord i Sverige:
Jämtland/Härjedalen: Bydalen, vid Dalsjön i Bydalsfjällen
Swedish Lapland: på Skeppsholmen i Arjeplog
Småland: nära Asa norr om Växjö
Stockholms skärgård: på Utö i södra skärgården
Skåne: Ormanäs nära Höör
Värmland: i naturreservatet Kittelfältet, mellan Molkom och Filipstad
Västsverige: på Ramsvikslandet nära SmögenBorden kan bokas via Bookatable.com mellan maj och september 2019.
Läs mer om kampanjen, tips på boenden, recepten och instruktioner för upplevelsen här
- Text: Visit Sweden & Isa Mörk
- Foto: August Dellert
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-