-
Kan elflyg rita om Sverigekartan? Kanske snabbare än vi tror dessutom!
Det ser ut som utvecklingen går fortare än någon hade kunnat ana och vi kan se helt eldrivna flygplan redan om några år, och då pratar vi om passagerarplan. I alla fall om man ska tro forskare och företag som jobbar med detta. Enligt dem kommer dessutom eldriften att revolutionera flyget som transportmedel. Tänk er flygplan som är mycket lättare än dagens vilket ger mindre energiåtgång och kortare start-/landningssträckor, motorer som har ytterst få rörliga delar vilket innebär mindre underhåll och alltså betydligt lägre underhållskostnader och att de är i princip helt tysta vilket gör att de inte stör omgivningen.
Detta sammantaget skapar förutsättningar för både nya destinationer och större resandevolymer.Eldrivna passagerarplan i luften redan om några år
I veckan hade morgonstudion på SVT ett inslag om detta. Mauritz Andersson, forskare Uppsala Universitet och inblandad i elflygprojektet Elise (startat av Anders Forslund på Chalmers) berättade att kompetensen finns i Sverige. Vi har flygindustri och andra företag som skulle kunna bidra till en snabb utveckling och att vi skulle kunna ligga i framkant på området.
Sverige har marknaden och behovet av förbindelser på kortare och medellånga distanser. Det som behövs nu är att få till finansiering, både industriell och för forskning.Fredrik Kämpfe, Branschchef Svenska Flygbranschen, berättade att man nyligen hade besök av den amerikanska elflygtillverkaren Zunum som räknar med att redan om några år, 2022-23, kunna ha 15-sitsiga plan klara för kommersiell drift. 2030 kan det vara 50-sitsiga plan. För inrikestrafik kan det fungera alldeles utmärkt, redan med den mindre storleken.
Om möjligt ännu säkrare än dagens flyg
Hur är det då med säkerheten undrar säkert många. Eftersom en elmotor bara har, i princip, en rörlig del medan en konventionell motor har flera hundra påverkar det både driftssäkerheten och vikten positivt. Den låga vikten gör också att man kan ha fler motorer vilket ger ännu större säkerhetsmarginaler om en motor skulle stanna. Flyget är redan idag extremt hårt reglerat och har bra rutiner vad gäller säkerhet, vilket syns tydligt i statistiken om man jämför med alla andra trafikslag. Elflyg kommer att bli, om möjligt, ännu hårdare reglerat vilket borgar för att det kommer att bli ett mycket tryggt färdmedel.
Tyst och effektivt flyg möjliggör fler destinationer
En annan stor fördel är att elmotorer är extremt tysta. Fredrik Kämpfe som provflugit ett mindre elflygplan sa i inslaget att det kändes uppfriskande, tyst och rent. Det skapar enorma möjligheter när flygplatser inte längre behöver vara bullerstörande och heller inte bidrar med andra föroreningar. Brommas framtida existens behöver inte längre ifrågasättas. Mindre nedläggningshotade eller nyligen nedlagda flygplatser kan få liv igen när flyget också blir ett billigare transportmedel. Eldrivna flygplan klarar sig också med kortare landningsbanor vilket underlättar etableringen av fler flygplatser.
Även om elmotorer kan vara mycket effektiva finns det ändå gränser för räckvidden. Då kan hybridvarianter vara en lösning med en backupmotor (eller flera) för att förlänga räckvidden och uppfylla operativa säkerhetskrav vara en lösning.
Sverige måste sätta mål och stötta utvecklingen
I SVT-inslaget togs det även upp att Sverige måste sätta liknande mål som Norge, som förra året satte upp målet att allt flyg inrikes 2040 skall vara eldrivet. Detta är en enormt fin möjlighet som vi måste ta vara på men då gäller det att alla bidrar och har den inriktningen, att staten stöttar på olika sätt och skapar möjligheter. Det måste bli ett infrastrukturprojekt. Nya flygplatser, eller nygamla, måste tillkomma och det kommer också att krävas nya operativa regler.
Flygplanen blir billigare att tillverka, har lägre driftskostnader, kräver mindre underhåll, behöver kortare startbanor, är mycket tystare och flygs utan utsläpp. Det är lätt att se fördelarna med denna nya teknik. Nu gäller det bara att alla som kan påverka utvecklingen ser detta och bidrar med finansiering, anpassning av lagstiftning och regelverk, stöd till mindre flygplatser så att de kan hålla ut och på andra sätt stöttar flyget som transportmedel.
Här kan ni se svt-inslaget (1 tim 20 min in i programmet)
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Zunum Aero
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-