-
Kan elflyg rita om Sverigekartan? Kanske snabbare än vi tror dessutom!
Det ser ut som utvecklingen går fortare än någon hade kunnat ana och vi kan se helt eldrivna flygplan redan om några år, och då pratar vi om passagerarplan. I alla fall om man ska tro forskare och företag som jobbar med detta. Enligt dem kommer dessutom eldriften att revolutionera flyget som transportmedel. Tänk er flygplan som är mycket lättare än dagens vilket ger mindre energiåtgång och kortare start-/landningssträckor, motorer som har ytterst få rörliga delar vilket innebär mindre underhåll och alltså betydligt lägre underhållskostnader och att de är i princip helt tysta vilket gör att de inte stör omgivningen.
Detta sammantaget skapar förutsättningar för både nya destinationer och större resandevolymer.Eldrivna passagerarplan i luften redan om några år
I veckan hade morgonstudion på SVT ett inslag om detta. Mauritz Andersson, forskare Uppsala Universitet och inblandad i elflygprojektet Elise (startat av Anders Forslund på Chalmers) berättade att kompetensen finns i Sverige. Vi har flygindustri och andra företag som skulle kunna bidra till en snabb utveckling och att vi skulle kunna ligga i framkant på området.
Sverige har marknaden och behovet av förbindelser på kortare och medellånga distanser. Det som behövs nu är att få till finansiering, både industriell och för forskning.Fredrik Kämpfe, Branschchef Svenska Flygbranschen, berättade att man nyligen hade besök av den amerikanska elflygtillverkaren Zunum som räknar med att redan om några år, 2022-23, kunna ha 15-sitsiga plan klara för kommersiell drift. 2030 kan det vara 50-sitsiga plan. För inrikestrafik kan det fungera alldeles utmärkt, redan med den mindre storleken.
Om möjligt ännu säkrare än dagens flyg
Hur är det då med säkerheten undrar säkert många. Eftersom en elmotor bara har, i princip, en rörlig del medan en konventionell motor har flera hundra påverkar det både driftssäkerheten och vikten positivt. Den låga vikten gör också att man kan ha fler motorer vilket ger ännu större säkerhetsmarginaler om en motor skulle stanna. Flyget är redan idag extremt hårt reglerat och har bra rutiner vad gäller säkerhet, vilket syns tydligt i statistiken om man jämför med alla andra trafikslag. Elflyg kommer att bli, om möjligt, ännu hårdare reglerat vilket borgar för att det kommer att bli ett mycket tryggt färdmedel.
Tyst och effektivt flyg möjliggör fler destinationer
En annan stor fördel är att elmotorer är extremt tysta. Fredrik Kämpfe som provflugit ett mindre elflygplan sa i inslaget att det kändes uppfriskande, tyst och rent. Det skapar enorma möjligheter när flygplatser inte längre behöver vara bullerstörande och heller inte bidrar med andra föroreningar. Brommas framtida existens behöver inte längre ifrågasättas. Mindre nedläggningshotade eller nyligen nedlagda flygplatser kan få liv igen när flyget också blir ett billigare transportmedel. Eldrivna flygplan klarar sig också med kortare landningsbanor vilket underlättar etableringen av fler flygplatser.
Även om elmotorer kan vara mycket effektiva finns det ändå gränser för räckvidden. Då kan hybridvarianter vara en lösning med en backupmotor (eller flera) för att förlänga räckvidden och uppfylla operativa säkerhetskrav vara en lösning.
Sverige måste sätta mål och stötta utvecklingen
I SVT-inslaget togs det även upp att Sverige måste sätta liknande mål som Norge, som förra året satte upp målet att allt flyg inrikes 2040 skall vara eldrivet. Detta är en enormt fin möjlighet som vi måste ta vara på men då gäller det att alla bidrar och har den inriktningen, att staten stöttar på olika sätt och skapar möjligheter. Det måste bli ett infrastrukturprojekt. Nya flygplatser, eller nygamla, måste tillkomma och det kommer också att krävas nya operativa regler.
Flygplanen blir billigare att tillverka, har lägre driftskostnader, kräver mindre underhåll, behöver kortare startbanor, är mycket tystare och flygs utan utsläpp. Det är lätt att se fördelarna med denna nya teknik. Nu gäller det bara att alla som kan påverka utvecklingen ser detta och bidrar med finansiering, anpassning av lagstiftning och regelverk, stöd till mindre flygplatser så att de kan hålla ut och på andra sätt stöttar flyget som transportmedel.
Här kan ni se svt-inslaget (1 tim 20 min in i programmet)
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Zunum Aero
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-