-
Utlandsturismen ökar i Halland – men svenskarna är svårare att attrahera
Tillväxtverkets färska statistik över kommersiella gästnätter 2018 visar att Halland attraherar allt fler utländska gäster. Ökningen bland svenskar som reser till landskapet är däremot fortsatt låg. Visit Halland vill därför satsa på att bryta den trenden och locka till sig fler svenska turister.
”Det är glädjande att se att vår internationella satsning nu börjar ge resultat. Vi har under de senaste två åren haft fokus på våra nordiska grannländer och här är trenden positiv.” Säger Anna Bengtsson, strateg på Visit Halland.
Vill få fler svenskar att upptäcka Halland
Utöver svenskar, är det framför allt tyskar, norrmän och danskar som turistar i länet. De utländska gästnätterna ökade med hela 8,3 procent under 2018, jämfört med riksgenomsnittet på 7,2 procent. De svenska gästnätterna i Halland ökade dock bara med 1,4 procent, vilket gör att resultatet ligger under Sverigesnittet.
”På Sverigemarknaden har Halland haft en sämre utveckling än Sverigesnittet de senaste 10 åren och denna trend måste vi nu bryta. På kort sikt har vi kommit överens med kommunerna om att göra en marknadsföringssatsning under 2019 för att även få fler svenskar att upptäcka landskapet. Långsiktigt måste vi arbete mer med att öka vår kännedom och skapa fler reseanledningar som ger möjlighet att förlänga säsongen för våra besöksnäringsföretag. Här är ett ökat utbud av attraktiva spännande upplevelser inom natur, mat och kultur ett måste.” Säger Jonas Olsson, strateg på Visit Halland.
- Text: Destination Halland & Isa Mörk
- Foto: Oskar Albrektson
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-