-
SAS bidrar till ökat välstånd i Sverige och Skandinavien
En ny rapport från Copenhagen Economics visar att SAS och flygbranschen är viktiga för välståndet i Sverige och Skandinavien. SAS skapar 20 000 jobb i Skandinavien och verksamheten i Skandinavien genererar årligen ett värde på över 34 miljarder kronor enligt ett pressmeddelande från SAS.
Gör Skandinavien mer tillgängligt för omvärlden
Copenhagen Economics har på uppdrag av SAS analyserat SAS bidrag till samhällsekonomin i både Sverige och Skandinavien som helhet. Rapporten beskriver på vilket sätt flygbranschen är viktig för välståndet i Skandinavien. Flyget skapar jobb och gör Skandinavien mer tillgängligt för omvärlden enligt ett pressmeddelande från SAS. När tillgängligheten ökar skapas bättre villkor för näringslivet, samtidigt som Sverige blir mer attraktivt för investeringar, handel och turism.
Den tillgänglighet flyget skapar har en markant effekt på produktiviteten och därmed på det samhällsekonomiska välståndet. Som andra privata företag bidrar SAS till att skapa jobb och öka tillväxten i Sverige genom sin verksamhet samt köp från inhemska leverantörer.
”Rapporten visar med all önskvärd tydlighet den betydelse flyget har i att bygga tillgänglighet till, från och inom hela Skandinavien. Flyget och SAS ger förutsättningar för tillväxt och välstånd, möjliggör fortsatt utveckling samt skapar innovationskraft i skandinaviska företag och samhällen. Detta sker parallellt med vårt långsiktiga och ambitiösa hållbarhetsarbete med att minska flygets klimatpåverkan.” Säger Rickard Gustafson, VD för SAS.
Några av resultaten från rapporten
SAS verksamhet i Sverige, Norge och Danmark genererar årligen ett värde på upp till 34,2 mdkr via direkta, indirekta och inducerade effekter.
SAS skapar värde genom att locka turister och göra det mer attraktivt att vara ett företag i Skandinavien.SAS har mer än 9 900 heltidsanställda över hela Skandinavien. Utöver detta skapar SAS 7 300 arbetstillfällen hos sina underleverantörer då SAS köper varor och tjänster i samband med exempelvis catering, reparation, bränsle, och så vidare.
SAS står för över 30% av Sveriges tillgänglighet med flyg
Den ökade tillgängligheten, både inrikes och till resten av världen, är SAS största bidrag till Sverige.Läs mer och ladda ner rapporten här.
- Text: SAS
- Foto: SAS
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-