-
Gold of Lapland engagerar sig i Biosfärområdet Vindelälven-Juhtatdahka
Den 17 augusti invigdes Sveriges nya biosfärområde Vindelälven-Juhtatdahka inom Unesco:s biosfärprogram. Gold of Lapland har engagerat sig i stora delar av processen och genomgått en hållbarhetsgranskning av hela destinationsorganisationen.
”Vi är så glada och stolta att finnas inom ett av världens nyaste Biosfärområden! Vi kommer därför att göra allt vi kan för att bidra till ökad kännedom om Biosfärområde Vindelälven-Juhtatdahka. Flera av våra beviljade projekt kommer att stärka arbetet för hållbar utveckling i området.” säger verksamhetsledare Karin Fällman Stenlund.
Ett modellområde för hållbar utveckling
Genom kandidaturen har organisationen haft möjlighet att se och lära sig om hur andra biosfärområden i världen arbetar. Bland annat genom globala studieresor och konferenser. Kooperativet arbetar för en hållbar utveckling för sina medlemsföretag i Västerbotten.
Utmärkelsen innebär att området är ett modellområde för hållbar utveckling, med höga natur- och kulturvärden där samarbeten pågår. Med en hållbar utveckling avses att utvecklingen tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter, såväl socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland (EuroMAB Dublin 2019)
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-