-
Clarion Hotel Sign är Nordic Choice Hotels mest hållbara hotell
På Nordic Choice Hotels årliga vinterkonferens, som gick av stapeln i Globen den 11-12 januari 2020, delades priset “We Care hotel of the year 2019” ut till kedjans mest hållbara hotell – Clarion Hotel Sign.
I hård konkurrens med samtliga 207 Nordic Choice-hotell över hela Norden utsågs Clarion Hotel Sign till vinnare. Ett kvitto på det gedigna hållbarhetsarbetet som görs dagligen på hotellets alla avdelningar. Samt sätter nya standarder för hela hotellbranschen.
”Det finns inget som engagerar vårt samhälle, våra gäster och våra medarbetare så mycket som klimatfrågan. Att då vara det främsta hotellet i den mest hållbara hotellkedjan är därför något helt unikt och något vi är enormt stolta över. Vi gör skillnad, på riktigt!” Säger Henrik Berghult, VD på Clarion Hotel Sign.
Tog ett krafttag
Under 2019 tog Clarion Sign ett krafttag om sitt hållbarhetsarbete och lanserade konceptet “A Sustainable Stay”. Vilket innebär att när du bor på hotellet är du mer hållbar än om du skulle vara hemma.
Hotellet har även varit en drivande aktör på den lokala marknaden med sina frukostföreläsningar om FN:s 17 globala mål och i samarbetet med organisationen Krogar mot Knark. Att påverka, utmana och förändra branschen är något Clarion Sign strävar efter.
Utmanar traditioner
Inom hållbarhet tog hotellet stafettpinnen genom att utmana sina leverantörer till att ta bort onödig engångsplast. Vilket resulterade i att Grönsakshallen Sorunda nu levererar alla sina varor till hotellet utan förpackningsplast. Arbetet är i full gång med att implementera samma metod på fler hotell i Sverige.
Clarion Sign var även först med att Co2 märka alla sina menyer. Vilket gör att gästerna kan bidra till en mer hållbar planet genom att välja de mest klimatsmarta rätterna. Något flera andra hotellkedjor kort därefter implementerade.
Utöver ”WeCare Hotel of the Year” utnämndes hotellet också till ”Rebel Hotel of the Year” för sin förmåga att utmana traditioner och bryta ny mark.
- Text: Clarion Hotel Sign
- Foto: Clarion Hotel Sign
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-