-
Clarion Hotel Sign är Nordic Choice Hotels mest hållbara hotell
På Nordic Choice Hotels årliga vinterkonferens, som gick av stapeln i Globen den 11-12 januari 2020, delades priset “We Care hotel of the year 2019” ut till kedjans mest hållbara hotell – Clarion Hotel Sign.
I hård konkurrens med samtliga 207 Nordic Choice-hotell över hela Norden utsågs Clarion Hotel Sign till vinnare. Ett kvitto på det gedigna hållbarhetsarbetet som görs dagligen på hotellets alla avdelningar. Samt sätter nya standarder för hela hotellbranschen.
”Det finns inget som engagerar vårt samhälle, våra gäster och våra medarbetare så mycket som klimatfrågan. Att då vara det främsta hotellet i den mest hållbara hotellkedjan är därför något helt unikt och något vi är enormt stolta över. Vi gör skillnad, på riktigt!” Säger Henrik Berghult, VD på Clarion Hotel Sign.
Tog ett krafttag
Under 2019 tog Clarion Sign ett krafttag om sitt hållbarhetsarbete och lanserade konceptet “A Sustainable Stay”. Vilket innebär att när du bor på hotellet är du mer hållbar än om du skulle vara hemma.
Hotellet har även varit en drivande aktör på den lokala marknaden med sina frukostföreläsningar om FN:s 17 globala mål och i samarbetet med organisationen Krogar mot Knark. Att påverka, utmana och förändra branschen är något Clarion Sign strävar efter.
Utmanar traditioner
Inom hållbarhet tog hotellet stafettpinnen genom att utmana sina leverantörer till att ta bort onödig engångsplast. Vilket resulterade i att Grönsakshallen Sorunda nu levererar alla sina varor till hotellet utan förpackningsplast. Arbetet är i full gång med att implementera samma metod på fler hotell i Sverige.
Clarion Sign var även först med att Co2 märka alla sina menyer. Vilket gör att gästerna kan bidra till en mer hållbar planet genom att välja de mest klimatsmarta rätterna. Något flera andra hotellkedjor kort därefter implementerade.
Utöver ”WeCare Hotel of the Year” utnämndes hotellet också till ”Rebel Hotel of the Year” för sin förmåga att utmana traditioner och bryta ny mark.
- Text: Clarion Hotel Sign
- Foto: Clarion Hotel Sign
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -24
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Transport och Infrastruktur
-
48 anläggningar inom Camping Västkust rekryterar medarbetare inför sommaren
Med fler gästnätter följer större behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
I april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står SNDMO, SNED och SNCVB.
-
Lyckat årsmöte för tioårsjubilerande Ett enat Bohuslän
Nyligen var det årsmöte och jubileum för Ett enat Bohuslän – samverkan mellan offentlig och privat sektor för att stärka besöksnäringen.
-
Copper Skillet – Sveriges bästa konferenskockar korade
När Sverigefinalen av Copper Skillet avgjordes tog Mikaela Håkansson hem segern i seniorklassen och Michelle Ekelund vann juniorklassen.
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar.
-
Visita – fortsatt god efterfrågan på hotellrum
Under de fyra första veckorna i februari låg antalet sålda hotellrum marginellt högre i jämförelse med samma period 2023 enligt Visita.
-
BRA är i mål med företagsrekonstruktionen
Den rekonstruktionsplan som BRA arbetat med sedan den 19e oktober godkändes av fordringsägarna och beslutades i Solna tingsrätt den 16e februari.
-
Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum
Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet.
-
Två miljoner har rest med Viking Glory
Viking Glory designades för att förnya kryssningsupplevelsen på Östersjön och erbjuda upplevelser för alla resenärer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden tvingas tacka nej till fler amerikanska reseaktörer på Swedish Workshop
Det internationella intresset för Sverige och Visit Swedens mötesarrangemang för internationella reseaktörer och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Barn och ungdomar kan resa gratis till Gotland i början av juli
Ett nytt samarbete mellan Gotlands Förenade Besöksnäring och Destination Gotland inleder i juli månad. Under hela...
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initi...
-
-
Gästbloggare
-