-
Låt inte er personlighet försvinna i all personalisering
I en tid när alla pratar om personalisering, effektivisering och marketing automation kan det vara värt att stanna upp och fundera över er personlighet, er unikitet, det som gör att gästerna trivs, det som gör att fler köper era produkter. Och följdfrågan är om ni förmedlar samma personlighet digitalt?Personalisering i den digitala världen kan man förenklat säga handlar om rätt budskap till rätt kund, eller om man är mer kritiskt lagd till hur den personliga integriteten hanteras; om att följa efter våra potentiella gäster på behagligt avstånd och invänta rätt tillfälle att sälja in vårt erbjudande.Använt på rätt sätt kan Personalisering vara en enorm tillgång för ett företag i sin marknadsföring och försäljning. Men i samma stund som vår kommunikation upplevs som en robot eller att besökarna känner sig förföljda tappar konsumenterna snabbt förtroendet.Personlighet å andra sidan har exakt samma innebörd IRL som digitalt. Det handlar om att visa sig sårbar, vara ärlig, bjuda på sig själv, vara öppen och visa humor.Det är när vi människor vågar blotta oss som vi skapar tillit och förtroende. Det är så relationer fördjupas och bygger sig starka.Personlighet kommer att bli en konkurrensfördel
Jag kan inte hålla mig från att dra en parallell till turistbyråerna som diskuterats flitigt på sistone. På turistbyrån eller den utbildade Info Pointen träffar man en värd av kött och blod som i ett levande samtal ger en liten bit av sig själv. Jag märker ofta när jag själv står i vår (växande) turistinformation att jag får frågor som ”Vilken är din favorittur på fjället” eller ”Var går du när du ska ut och äta middag?”. Jag tolkar det som en jakt på äkthet och ärlighet. Ett personligt bemötande helt enkelt. Låt oss inte glömma bort att vara lite mänskliga även när vi skriver en ny artikel till hemsidan eller postar en bild på Instagram.Sammanfattningsvis är jag övertyga om att personlighet är, och kommer att bli, en allt större konkurrensfördel. Fortsätt för all del att personalisera och automatisera er synlighet i digitala kanaler men inte på bekostnad av att ni tappar er personlighet.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-